Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Sensor reiniging
Tagged: Optic cleaner lensloupe sensor
- This topic has 23 replies, 4 voices, and was last updated 9 years, 1 month ago by
Musquetier.
-
AuthorPosts
-
April 16, 2017 at 23:42 #14239
MusquetierParticipantApril 17, 2017 at 08:13 #14246
MusquetierParticipantApril 17, 2017 at 09:30 #14247
GroenewoldParticipantWaar komen deze stofjes dan weer vandaan, aangezien je wel geswabt hebt? En dauw komt toch niet op de sensor zelf?
April 17, 2017 at 09:43 #14249
MusquetierParticipantIk las nog ergens dat het aan te bevelen is om in een zeer droge ruimte (met air conditioning) de camera te assembleren. Wellicht moet ik hem nog een keer het beschermingsglaasje eraf halen en dan na een kwartiertje in de geairconditionde auto weer dichtmaken…
April 17, 2017 at 09:45 #14250
GroenewoldParticipantAls de condities binnen zo zijn dat er geen dauw op kan slaan, zou dat geen probleem moeten vormen. Belangrijker is een stofvrije ruimte. Wel gek hoor, want ik maak schoon net na een gestoomde badkamer-ruimte, dus daar zit ook nogal wat vocht in de lucht (ik wacht wel tot het neergeslagen is).
edit: hoewel ik er geen extra beschermings-glaasje op heb zitten, dat zou wellicht een probleem kunnen vormen? Dus vocht in dat kamertje wat tijdens afkoelen naar -20 een probleem vormt. Mmmm, schoonmaken, in een bakje leggen waar lucht doorheen kan en dan in de oven op 40 graden even lekker laten drogen?
April 17, 2017 at 10:16 #14253
MusquetierParticipantApril 17, 2017 at 10:17 #14254
KeesSchererParticipantHoe staat het met de droogtabletten in de camera Rob? Ik las op Cloudy nights een hele verhandeling over het omgaan met vocht en condens in de ZWO 1600 cool. Jouw probleem kan ook zijn dat het afdekglas onder het dauwpunt komt en dat er daardoor vocht op neerslaat uit de telescoop.(Mijn QHY 16200 b.v. heeft een aansluiting voor een externe kamer met silicagel.)
April 17, 2017 at 10:34 #14256
GroenewoldParticipantInteressant draadje, het kan inderdaad ook nog vocht verder in de image-train zijn, koelen naar -30 oid geeft natuurlijk hele andere condities en zeker in dit vochtige landje kan je snel condensatie krijgen net aan de buitenkant van het glaasje van de camera. Ik schrijf dit even als notitie op in het lijstje “switch naar gekoelde CCD – frustraties”. Maar als je de camera dus open hebt gemaakt dan kan het probleem verergeren, lijkt mij sterk dat die tabletjes nu al op zijn, maar dat is zeker iets om te checken, als die gesatureerd zijn dan wordt het probleem snel erger.
April 17, 2017 at 10:47 #14257
MusquetierParticipantIk heb deze zojuist ook vervangen voor nieuwe tabletten. Het duurde alleen even bij mij om te realiseren dat ik een dauw probleem had ipv een reinigingsprobleem…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.