Sensor reiniging

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Sensor reiniging

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Musquetier
    Participant

Op mijn sensor zaten een maand of wat geleden ineens onverwachts enkele vlekjes (geen idee waar die vandaan kwamen).

Wat ik ook probeer om mijn sensor weer brandschoon te krijgen, er blijven altijd reinigingsstrepen achter en soms ook enkele stofjes. Is dit iets wat ik maar moet accepteren en met FLATS neutraliseren?

Ik gebruik speciale sensorreinigingstips die ik maar één keer gebruik en probeer het echt heel secuur te doen (voorzover mijn ogen, bril icm de loeplamp dit toestaan).

Ik durf nog niet goed met vloeistoffen (alcohol, isopropanol, etc.) aan de gang te gaan in de angst om iets onherstelbaar te beschadigen…

Tips, reinigingsprocedures en hulpmiddelen suggesties zijn welkom!

Groenewold
    Participant

Nee, niet met vloeistoffen aan de gang (alleen de bijgeleverde voor op zo’n swap). Het toevoegen van stofjes gaat uiterst makkelijk als je de boel open hebt liggen en gaat reinigen, in de lucht dwarrelt er vanalles en met een ietwat vochtige sensor plakt er altijd weer wat aan de sensor. Ik deed dit 1x gewoon in de woonkamer en dat werd 10x erger! :) Daarna nog maar 1x gedaan, maar dan in een gestoomde badkamer. Lekker alle kranen heet laten stromen, stomen, even wat laten afkoelen en dan in die ruimte gaan werken. Geen stofje meer te bekennen! Echter doe ik dit 1x per jaar ofzo, als er tussentijd wat bij komt dan is dat meestal met goede flats uitstekend weg te werken.

Als ik reinig dan gebruik is swaps die de breedte van de sensor hebben. Eerst blaas ik zo goed mogelijk met goede balg los stof weg, daarna swipe ik 1x licht over de hele sensor, dan draai ik de swap om en druk ietsjes harder de andere kant op. Daarna weggooien en controleren.

Musquetier
    Participant

Heef verder niemand hier verder enige additionele suggestie voor het reinigen van sensors?

Groenewold
    Participant

Lukt het niet dan? Het is in principe namelijk vrij eenvoudig, stofvrije ruimte en dan swipen maar. Een gestoomde badkamer is dan het beste volgens mij.

Musquetier
    Participant

vorige keer lieten de swipe swabs een soort vloeistofwaas achter, ik was daar niet echt tevreden over…

Groenewold
    Participant

Zie je dat ook terug in de opnames? Ik heb destijds (en ga het binnenkort weer doen) deze gebruikt:

http://www.fotokonijnenberg.nl/visibledust-dualpower-regular-cleaningkit-1-0x#group368

Belachelijk duur en zeer waarschijnlijk kan het ook met isopropanol oid (ik heb geen idee hoor, don’t shoot me), maar om zeker te zijn en ik het niet vaak doe gebruik ik maar officieel spul.

KeesScherer
    Participant

Dit is mijn complete sensor schoonmaak set. Een heel belangrijk onderdeel is de Sensorloupe, hiermee zie je alle stofjes, vlekjes etc. en dat maakt het schoonmaak proces veel sneller omdat je meteen ziet of de sensor goed schoon is zonder dat je eerst een flatframe hoeft te schieten. Ik gebruik eerst de balg, en dan indien nodig de swaps met Eclipse Optic cleaner. Niet bang zijn met die cleaner, eerste swap 3 druppels, een keer naar de ene kant, dan de andere kant gebruiken. Weggooien en herhalen met een 2e swap staafje met 2 druppels. Doe ik eens in de 3 maanden.

Bus
    Participant

That reminds me….ik heb laatst mijn laatste swab gebruikt ;-)….tijd voor een nieuw setje. Waar heb je die loep gekocht Kees? Handig ding zo te zien en te lezen!

KeesScherer
    Participant

That reminds me….ik heb laatst mijn laatste swab gebruikt ;-)….tijd voor een nieuw setje. Waar heb je die loep gekocht Kees? Handig ding zo te zien en te lezen!

Foto Konijnenberg!

Groenewold
    Participant

Kijk aan, Kees en ik weten wat goede shops zijn. ;)

Musquetier
    Participant

Ik heb inmiddels swabs van CameraNu van 16mm. Eens kijken of ik die laatste stofjes en vegen er nog af kan krijgen…

Groenewold
    Participant

Kwestie van goed schrobben.

Musquetier
    Participant

Nog niet echt een succes, ook als ik het heel zorgvuldig probeer krijg ik nog dit soort flats. Ik wordt er helemaal moedeloos van…

Ik gebruik 12mm swabs (1x) en Eclipse Optic Cleaning Fluid maar je blijft reinigingsresidu zien in je flats…

Groenewold
    Participant

Vreemd. Is het mogelijk als je foto’s van de sensor, je swabs en je methode laat zien? Wellicht zelfs een filmpje als je daadwerkelijk swabt?

Musquetier
    Participant

Ik heb er nu een dauwlint om de camera gedaan en het lijkt wat weg te trekken (rechtsonder is restant van aangevroren dauw). Het lijkt mogelijk toch een vorm van dauw te zijn die aangrijpt op de schoonmaakresiduen. De volgende keer als ik weer een reinigingspoging onderneem maak ik een filmpje…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top