Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › SH-112 + SH-115
- This topic has 4 replies, 2 voices, and was last updated 7 years, 9 months ago by
Bus.
-
AuthorPosts
-
August 1, 2018 at 21:17 #19772
BusParticipantMede vanwege het aantal mooie en droge/heldere (korte) nachten is het “oefenen” met de nieuwe opstelling al aardig opgeschoten.
Onlangs heb ik met gebruik making van de LVI Smartguider 2 een mooie sessie van 14x 10min H-alfa (12nm) opnames kunnen maken van een iets minder bekend stukje hemel behorende bij het nevel-gebied rondom Deneb. Daar waar menigeen vaak zijn telescoop op NGC7000 (Noord Amerika Nevel) richt heb ik eens een iets minder bekend stuk van deze uitgebreide nevel op de korrel genomen.
Mede dankzij een aantal aanpassingen in het guide-gedrag van de LVI Smartguider (meer extreme pulse, en ook iets langer pulsen) bleven de sterren zelfs bij 10 minuten perfect rond met een nagenoeg vlakke guide-grafiek.
Uiteindelijk heb ik dus 14x10minuten gestackt (met photoshop omdat APP nog geen Sony ARW ondersteund) zonder te corrigeren voor flats, darks of een BPM.
Hieronder zien we een losse opname van 1o minuten op ISO400 (volgende keer 800 gebruiken aangezien het signaal wel erg laag was na 10 minuten) gemaakt met een William Optics 71 Granturismo met 0.8x reducer/flatner en een Sony A6000 astromod op de iOptron CEM25P.
Daarna de stack van 14×10 minuten gestackt en bewerkt in Photoshop dus (wat toch wat te wensen overlaat, maar iets is nog altijd beter dan niets). Een BPM en darks is zeker geen overbodige luxe, dus dat is iets waar ik mij een eerstvolgende keer op ga richten.
August 2, 2018 at 19:57 #19787Theunissen
ParticipantJe kunt darks overigens ook gewoon vanavond nemen, zonder een volledige setup en met de masterdark de lights opnieuw kalibreren.
Het gaat om een vergelijkbare sensor T. Sterker nog, deze opnames zijn zo ruizig, stacken zonder (minimaal) darks is eigenlijk zonde van je tijd. Je kunt darks overigens ook voor aanvang nemen van de sessie (wachtende op de donkere hemel).
August 3, 2018 at 08:57 #19788
BusParticipantIk zal er zeker mee aan de slag gaan Marc.
Deze extreem hoge buitentemperaturen ‘s nachts zijn natuurlijk ook niet ideaal voor een sensor ;-). Daarnaast hoop ik echt dat Mabula het snel voor elkaar krijgt om in APP ook gewoon de Sony RAW-bestanden te kunnen gebruiken. Dat zou het werken met APP al een stuk minder omslachtig maken waardoor ik mijn data-base aan bestanden voor 2/3 kan reduceren. (ik heb nu zowel RAW als kopieen in het TIFF-formaaat op de harde schijf staan)
Of toch maar eens door sparen voor een ASI1600 pro MC :-)
August 3, 2018 at 11:24 #19789Theunissen
ParticipantDaarnaast hoop ik echt dat Mabula het snel voor elkaar krijgt om in APP ook gewoon de Sony RAW-bestanden te kunnen gebruiken.
Heb jij ooit nog vernomen van Mabula wat nu het precieze probleem is met de implementatie van het Sony raw-format?
August 6, 2018 at 10:34 #19810
BusParticipantHoi Marc,
Ik heb Mabula er eigenlijk nog nooit iets over zeggen, behalve dat het in de pijplijn zit en dat hij het druk heeft. Ongetwijfeld dat Mabula het voor elkaar gaat krijgen, maar wanneer dat weet ik ook niet.
Mvg, Rutger
Ps. Tot die tijd roei ik gewoon met de riemen die APP wel biedt, en probeer ik mijzelf een beetje wegwijs te maken in het programma door de Tutorial-videos te bekijken, al blijft het nawerken dan lastig aangezien je niet met lineaire data kunt werken met de Sony.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.