Sluiernevel van oost naar west

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Sluiernevel van oost naar west

Tagged: ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #6547
    KeesScherer
    Participant

    Het was vannacht mooi helder, ideaal om de sluiernevel er van west naar oost op te zetten met Canon 6D en Esprit 100. 39×240 seconden iso1600, 48 darks, 30 flats, 174 bias. DSS en een beetje Pixinsight. Eeen beetje want de autostretch was eigenlijk al voldoende. Beetje DBE, Histogram, klein beetje Morphologicaltransformation om de sterren wat kleiner te maken. Ik heb ook nog een stack met 30 seconden belichting maar de sterkleuren zijn nu al mooi. Gaat nog wel gebeuren natuurlijk…

    Flickr:  https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/27976008881/

    #6548
    Groenewold
    Participant

    Prachtig! Inderdaad een object waar je sterren ietsjes kleiner wilt hebben, anders verdrinkt de hele nevel.Wat een schitterend contrast en combinatie van blauw en rood, heerlijk.

    #6550
    Theunissen
    Participant

    Ik ben blij dat Kees in Portugal woont … zien we tenminste nog wat bijzonder mooi materiaal voorbij komen :-) . Prachtig. Ik moet zelf nog eens gaan experimenteren met de Morphologicaltransformation tool.

    #6553
    KeesScherer
    Participant

    Vanavond weer een (bijna) heldere nacht het spul staat nog buiten , maar kijk eens naar de middagtemperatuur!

    #6556
    Bus
    Participant

    Machtig mooie plaat Kees.

    Ik had toevallig mijn 105mm ook op de sluier gericht voor een overzichtsplaat. Helaas was de batterij na 32 opnames leeg ;-)

    Vanavond nog een poging wagen.

    #6559
    Theunissen
    Participant

    Vanavond weer een (bijna) heldere nacht het spul staat nog buiten , maar kijk eens naar de middagtemperatuur!

    Daar ben ik niet jaloers op, 40 graden!

    #6578
    KeesScherer
    Participant

    Marc, hier een voorbeeld van het effect van MorphologicalTransformation. (Links voor, en rechts na het toepassen van 3 keer de instellingen zoals rechts te zien. Voor elke situatie de instellingen optimaliseren want je verliest details in nevels wanneer je te ver hiermee gaat.

    #6580
    Theunissen
    Participant

    Dank! Hier kan ik uiteraard weer wat mee.

    #6581
    Theunissen
    Participant

    Gebruik je de Hα data nog van deze sessie:?

    https://www.starry-night.nl/activity/p/9432/

    #6585
    KeesScherer
    Participant

    Jazeker, ik ben nu bezig met de HDR versie (240 sec en 30 sec RGB) en daarna staat de NBRGBCombination op het programma. Maar vanavond ga ik eerst een poging doen om M16+M17 (Eagle en Omega) nevel op de foto te zetten en morgenavond ga ik verder met onderwerpen in zwaan.

    #6602
    KeesScherer
    Participant

    Nu bezig met het toevoegen van het Ha signaal dat ik met volle maan had verzameld. Eerst Staralign en dan verder met het NBRGBCombination script. De vermenigvuldigings factor voor het Ha signaal staat standaard op 1.2 maar dat is in dit gevaal te veel. Uiteindelijk na testen op 0.8 uitgekomen. De zwakkere delen bij Pickerings triangle komen nu veel beter naar voren.

    #6605
    Theunissen
    Participant

    Dit is prachtig om te volgen. Hoeveel data wil je nog bijschieten (waar ligt het punt dat meer data geen zin meer heeft?).

    #6607
    KeesScherer
    Participant

    Voor 2016 is dit even voldoende data. Maar ik heb de camera rotatiepositie gedocumenteerd zodat ik volgend jaar verder kan. Ik ga op zoek naar opnamen die dieper zijn gegaan om te zien wat er nog te winnen valt. En ik heb in de tussentijd materiaal genoeg om te kunnen herbewerken tot een beter resultaat want er zijn zoveel parameters om te onderzoeken…..

    #6608
    Groenewold
    Participant

    Echt schitterend. Wat mij vaak wel opvalt is, wanneer ik fullsize bekijk, dat het lijkt of sterren ietwat wazig zijn. Is dat vanwege compressie, noise reduction of omdat ik gewoon scheel ben?

    #6609
    Groenewold
    Participant

    En even tussen 2 haakjes, zou er niet een witte dwerg in het midden moeten zitten als overblijfsel van deze supernova?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top