Activity › Forums › Startersforum › Even voorstellen › Steffen aka. OverLander
- This topic has 4 replies, 2 voices, and was last updated 3 years, 1 month ago by
Hilster, de (ModeratorN).
-
AuthorPosts
-
January 18, 2023 at 20:16 #27660
MeijerParticipantBeste forumleden, beheerders en moderators,
Ik ben dit forum in een ver verleden ooit eens tegen gekomen en op een cryptische manier weer herontdekt dankzij een ander forum (hint van een beheerder), maar ik zit nog niet in de hoek van astrofotografie en ben daar ook niet helemaal over uit of dit is wat ik wil. Het neemt natuurlijk niet weg dat het prachtig is om te zien, maar de tijd die het vergt staat mij tegen en wil meer de avontuurlijke kant op. Iets wat mij meer aanspreekt is tijdens een rondreis mooie foto’s maken van landschappen met de Maan, Melkweg, Noorderpoollicht en etc; in deze ben ik dus geen volgmonteringen nodig en geen geavanceerd apparatuur om te beginnen.
Momenteel ben ik de gelukkige bezitter van een Pentax SP 10×50 WP, dit is voor mij een prachtig begin en ben ook zeer onder de indruk wat ik hiermee allemaal al kan zien. Helaas mist een adapter voor mijn fotostatief (nog niet binnen en duurt blijkbaar lang) en leun dan ook creatief op het handvat van een schoffel wat voor nu even werkt. Om alles te leren gebruik ik het boek Turn left at Orion, wat een prima boek is om alles te ontdekken en daarmee te navigeren door de sterrenhemel.
Iets wat mij nog veel meer aanspreekt is navigatie in het algemeen en ook hoe dit is ontstaan, zo ben ik ooit begonnen met het uitrekenen van de afstand naar de Maan (formules leren) en ben wat meer gaan zoeken in het verleden zoals de achtergrond van de bibliotheek van Alexandrië hierdoor. Tevens heb ik (een paar jaar later) een prachtig gesigneerd boek genaamd: Navigation on Wood, en de laatste weken heb ik meer de tijd genomen om eens wat verder te spitten in het boek wat mij steeds meer brengt bij zaken die mij aanspreken zoals APAR in het algemeen. Maar juist hier ontstaat er ook deels een probleem, want hoewel navigatie en astronomie aan elkaar verweven zijn, zijn ze tevens een vak op zichzelf en sluit dit niet geheel aan bij fora voor astronomie.
Omdat ik een beginner ben, heb ik nog veel te gaan en kan ook nog lang vooruit zonder vragen te stellen op (specifieke) fora in het algemeen, maar wie weet dat dit in de nabije toekomst allemaal sterk gaat veranderen en de juiste plek weet te vinden wanneer ik wel meer specifieke vragen heb waarop ik geen antwoorden weet te vinden. Voor nu is in elk geval mijn doel om de basis van astronomie onder de knie te krijgen en ondertussen ga ik bezig met DIY projecten die mij aanspreken. Uiteraard heb ik een waslijst in gedachten, maar ben ik nog aan het screenen wat mij het meest aanspreekt (Hoewel een magnetronbuis voor een doppler radar wel erg interessant is voor meteorologie, maar niet legaal natuurlijk). Ik zit dus ergens in het luchtruim te denken op diverse onderdelen en astronomie is daar ook een groot onderdeel van.
Mocht ik in de toekomst een keer een leuke foto hebben gemaakt (voor wat ik kan met een Canon 2000D en als ik wat betere lenzen heb) zal ik deze delen, maar voorlopig kan ik slechts meelezen/genieten en dat is ook al erg leuk.
Hartelijke groet,
OverLander
January 18, 2023 at 23:29 #27664
MeijerParticipantJanuary 19, 2023 at 09:26 #27666
Hilster, de (ModeratorN)KeymasterHoi Steffen,
mooi om te horen dat je door “een beheerder” (was ik dat?) bij ons terecht gekomen bent! Navigation on Wood is, zoals je wellicht weet, mijn geesteskindje, het resultaat van 17 jaar noeste arbeid, en een aanrader voor een ieder die meer wil weten over de ontwikkeling van navigatie-instrumenten.
Je gebruikt de afkorting APAR, bedoel je daar Active Phased Array Radar mee?
Die kijker die je hebt lijkt me een pracht om de hemel mee te bekijken. Foto’s met je Canon 2000D zien we uiteraard graag verschijnen. Mocht je je gaan toeleggen op landschap-astrofotografie, dan wil ik daar best een sub-forum voor aanmaken, wellicht dat dat aanstekelijk werkt! ;-)
Nicolàs
January 20, 2023 at 20:03 #27667
MeijerParticipantHoi Nicolàs,
John plaatste in een bericht bij hun in een onderwerp van mij: “°MA” met heel veel spaties er tussen en verwijderde deze na een poosje weer. Omdat ik soms creatief autistisch gedrag kan hebben en flink out of de box kan functioneren, bracht de combinatie van het onderwerp en zijn bericht mij uiteindelijk bij dit forum. Eenmaal dit forum te hebben gevonden wist ik direct weer waar ik het van herkende en dat ik Navigation on Wood in bezit heb.
Mijn Pentax is echt een verbijsterend goede verrekijker wat ik niet had durven hopen, maar ik heb dan ook geen enkele ervaring met goede kijkers en begrijp dan ook nu pas het verschil in prijs (hoewel ik een spotprijsje heb betaald). Ik wil ook bewust nog geen telescoop omdat ik mij dan slechts zou richten op een klein stukje in de sterrenhemel waar ik feitelijk nu niet veel mee kan, hoe leuk het ook is; maar kan vast wel eens met iemand meekijken in de toekomst.
Mijn interesse in navigatie ontstaat door mijn grootouders die op binnenvaart hebben gezeten, en doordat mijn vader een periode zeevisser is geweest. Vervolgens had ik een “reserve” opa die ook bij toeval schipper is geweest. Een jaar of 15 geleden was ik dan ook nog in het bezit van verschillende objecten met betrekking tot navigatie en scheepsvaart, maar alles van de hand gedaan omdat veel antiek en iemand van 25 niet samen gingen op den duur (kompassen, oude boeken van ruim 120 jaar, klokken, fototoestellen en etc.). Het dilemma van vrouwelijk schoon kwam mij in de weg te staan. Mijn andere kant van de familie ging vroeger nog met paard en wagen op pad om spullen te verkopen wat ooit is begonnen met potloden, een oom van mij is daar uiteindelijk een rijk man door geworden, ook daarin was rondreizen via kaarten van groot belang. Zelf heb ik een periode GPS en navigatie systemen in vrachtwagens gebouwd, hoewel dit niet heel erg spannend is, en was nog maar 17 jaar op dat moment.
Active Phased Array Radar – Dit is natuurlijk maar een minimale overeenkomst met mijn familie verleden, maar heeft juist wel weer mijn interesse. Lazertechniek, radar, satellieten en alle aanverwanten heeft mij altijd aangesproken en heb daar ook altijd iets mee willen doen. Wat ik daar exact mee wil doen is mij onduidelijk omdat hacken ook een vorm van sport is wat daar binnen past, en waar ik een grote passie in heb (op de nette manier en dan in de vorm: Iets gebruiken waarvoor het niet bedoelt is). Een Davids quadrand bouwen is natuurlijk prachtig, maar voor mij persoonlijk zou ik liever een gyroscoop bouwen uit de interesse. Als ik denk aan APAR, dan denk ik bijvoorbeeld aan een stukje overlap met GPS en hoe je een supersonisch wapen kunt opsporen door drukverschil (raar voorbeeld, om maar iets geks te noemen). Wil ik hier verder in, dan zou ik eerst meer de basis van astronomie moeten/willen begrijpen om het aantrekkelijker te maken en daarvan ook de achterliggende formules te begrijpen hoe alles in een baan word gebracht.
Een DIY project zoals een webcam op een verrekijker is feitelijk drie keer niets, maar leren hoe ik een richtsysteem maak en een platform weet te bouwen met verhoudingen voor de tandwielen en de aansturing is juist waar het om te doen is. Een foto of video is helemaal niet interessant voor dat project en kan beter een kant en klaar geheel kopen als ik dat wil. Het gaat mij meer om alvast een begin te maken voor een werkend platvorm waarop ik later verder kan borduren voor de toekomst.
landschap-astrofotografie is iets wat mij als algemene ontspannende hobby aanspreekt, dit zie ik als iets moois ter aanvulling van het groter geheel. Zelf vind ik het ook mooier om een foto te zien van een opkomende zon met een spectaculair wolkenveld, een maanfoto met een oude schuur aan de zijfront of iets in die richting. Dit past ook beter binnen mijn budget omdat ik liever mijn geld spendeer aan apparatuur voor navigatie doeleinden (met maritieme defensie in gedachten) om een definitieve keuze te maken in een vaste gerichte hobby waar tijd, energie en kennis ingestoken kan worden.
Deze link: https://wiki.sha2017.org/w/Village:212 is van SHA2017. De foto is bedoelt om mensen te testen op wat ze kunnen zien en waar ze aan denken. Veelal zien mensen maar een foto, maar bij beter kijken zie je steeds meer wat niet zo snel zou opvallen. Zo zie ik dus ook het geheel van APAR, dieper kijken en nadenken over wat er allemaal is. Het nummer daarbij (op die specifieke tijd) was oorspronkelijk voor een spel bedoelt, maar het gehele nummer is ook leuk en het bijbehorende account zegt ook wel redelijk veel over mij. Je kunt dan ook zien dat ik 1 van de volgers ben als grap.
Dit is dan wel een beetje veel introductie wat een beetje overbodig is (en rommelig), maar dan weten we nu genoeg over mij.
Hartelijke groet,
Stef
PS: De aankomende periode ben ik nog aan het oefenen met fotografie en wellicht is het dan leuk op op termijn daar een onderliggend forum voor te maken.
March 26, 2023 at 23:42 #28320
Hilster, de (ModeratorN)KeymasterHoi Steffen,
op jouw verzoek een reactie om te zien of je notificaties werken. Overigens werken die alleen als je bij het versturen het Notify-vinkje aan hebt staan.
Nicolàs
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.