Subtractive Chromatic Green Noise Reduction (SCNR/RMGreen)

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Subtractive Chromatic Green Noise Reduction (SCNR/RMGreen)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #26312
    InFINNityDeck
    Participant

    Onlangs meldde ik dat @ariebakx mij had geleerd hoe het Hubble Palette uit te werken, met goed resultaat tot gevolg. De methode die hij adviseerde was als volgt:

    • eventueel stretchen;
    • combineren tot kleurenplaat;
    • met SCNR de groene waas verwijderen.

     

    Indien er magenta ringen om de helderste sterren of een paarse achtergrond te zien zijn verder gaan met:

    • Image inverteren.
    • Met SCNR wat nu groen is (was magenta) verwijderen;
    • terug inverteren.

     

    Arie gaf al aan dat zijn methode “doorgaans teleurstellend simpel” is en dus vroeg ik me af wat er precies gebeurt bij al deze stappen. Daarom een proefje gedaan door een 10bits spectrum van internet te plukken en door SCNR heen te trekken (zie eerste afbeelding).

    De afbeelding toont het spectrum acht keer. Op plekken 1 en 6 staat het origineel, de overige zijn bewerkingen, de rode kaders geven eindresultaten aan. Voor die bewerkingen heb ik gebruik gemaakt van Siril (SCNR) en Paint Shop Pro (Saturation).

    Spectrum 2 toont wat er gebeurt bij het eenmalig toepassen van SCNR. Groen wordt keurig verwijderd en vervangen door geel- en cyaan/grijstinten. Magenta blijft onveranderd en ook rood, blauw en geel veranderen niet.

    Spectrum 3 toont de geïnverteerde versie van spectrum 2 en inderdaad zien we hier alle magenta uit 2 als groen tevoorschijn komen.

    In spectrum 4 is SCNR toegepast op 3. Wederom verdwijnt alle groen, maar ook zien we subtiele wijzigingen waar in 2 het rood te zien was.

    Na nogmaals inverteren krijgen we spectrum 5, het eindresultaat zoals Arie mij heeft uitgelegd. Ja, we zijn de magenta tinten kwijt, maar helaas ook bijna alle roodtinten (links is er nog iets oranje over).

    De tweede afbeelding laat zien wat dit betekent voor een LRGB-NB afbeelding (de afbeelding is 50% van het origineel). De linkerzijde laat de opname zien met slechts één keer SCNR, de rechterzijde met inverteren, nogmaals SCNR en terug inverteren. Duidelijk is te zien hoe de kop van de Olifantenslurfnevel z’n rood-tint kwijt is en ook andere rode sterren zijn geel geworden, net als de structuur rechtsonder.

    Een zoekslag op het internet leert dat men ook wel door middel van het aanpassen van de verzadiging (saturation) voor magenta de magenta ringen rond de sterren kan verwijderen. In de linker zijde van de tweede afbeelding heb ik dit reeds gedaan (-65%), evenals het reduceren van de verzadiging voor blauw (-30%). In de eerste afbeelding is in spectra 7 en 8 te zien wat deze stappen doen.

    Voor enkel NB-opnames is de methode van Arie prima, maar bij LRGB-NB opnames is denk ik het reduceren van de verzadiging van magenta en blauw te verkiezen.

    Wellicht dat er nog betere methoden zijn, dus dat hoor ik dan graag! :-)

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #26317
    Verheijen
    Participant

    Dat ga ik proberen de volgende keer, bedankt voor de tip en jij ook Arie, jij hebt mij in het verleden ook eens geadviseerd en ben er nu nog steeds dankbaar voor. Groetjes, Hans Verheijen.

    #26321
    Frank_Teunissen
    Participant

    Herken het probleem van de magenta sterren maar al te goed. Drie mogelijke methodieken vind je hier:

    (jammer van dat irritante geklik :-(  )

    Gebruik met succes enkel de inverteer methode.

     

    #26324
    InFINNityDeck
    Participant

    Dank, die ga ik bestuderen!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #26334
    InFINNityDeck
    Participant

    Ok, uitstekende video, dank voor het onder de aandacht brengen! De video laat drie methoden zien:

    1. PixelMath
    2. Reduceren verzadiging
    3. Geïnverteerde SCNR

     

    Alle drie hebben ze hun voor en nadelen:

    1. Is snel maar veroorzaakt wat ruis rondom de sterren
    2. Resulteert in ringen rondom de sterren die zichtbaar niet verzadigd zijn en heeft voor het beste resultaat een stermasker nodig
    3. Is snel en simpel (maar zorgt voor kleurverlies in het rode deel van het spectrum)

     

    Het aardige is dat het kleurverlies in het rode deel van het spectrum niet door de maker vermeld wordt, terwijl dit wel duidelijk zichtbaar is in het vergelijk van de stercluster (vanaf 14:29 in de video).

    Methoden 2 en 3 zijn de twee die ik geprobeerd heb in mijn test. Methode 1 heb ik naar gekeken, maar de PixelMath van Siril kent vreemd genoeg geen min() en max() functies. De pixelmath die hij gebruikt is:

    R : $T[0]
    G : iif(min($T[0],$T[2])>$T[1],min($T[0],$T[2]),$T[1])
    B : $T[2]

    waarbij $T[0] het rode kanaal is, $T[1] het groene en $T[2] het rode. Ik zal eens kijken of dit bij Siril als verzoek in te dienen is.

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #26336
    Bakx
    Participant

    Dank je wel Frank voor het plaatsen van de video link. Nu kan ik mijn “meester”-titel weer inleveren.

    Uit dit soort video’s haal ik , zoals de meesten van ons denk ik, mijn informatie.

    De “inverteer-methode” is snel en eenvoudig. Je hebt direct resultaat. Maar zoals Nicolas laat zien wordt er veel informatie weggegooid.

    Dat komt het eindresultaat natuurlijk niet ten goede. Hebben we net uuuuren staan fotograferen  en dan de botte bijl erin.

    Voor de meesten is het echter goed genoeg. Zo ook voor mij vaak. Maar ik kijk nog steeds naar dit soort instructiefilmpjes.

    Je leert steeds bij, en mensen bedenken steeds nieuwe dingen en werkmethoden.

    #26343
    Gralike
    Participant

    Ik gebruikte altijd “de invert methodiek” ook al staat de Pixelmath methodiek ook als snelkoppelingsproces/shortcut op mijn PI desktop. Moest hier natuurlijk “blindelings” op vertrouwen als rood/groen kleurendoof persoon, dat dit de methode was (wordt door velen op YouTube als stap gebruikt).

    Overall dus moeilijk te controleren voor mij. Zoals Arie al zei: “De “inverteer-methode” is snel en eenvoudig. Je hebt direct resultaat.”
    Al met al dan toch misschien maar weer terug naar de Pixelmath oplossing…

    Dank voor het eens uitzoeken, Nicolas. Wordt gewaardeerd.

    Trouwens verlies aan “rood kanaal data”, ik heb met dank aan “astrophotocologne” op YouTube, tegenwoordig sowieso een extra boost saturatie stap in mijn bewerking opgenomen door voor het stretchen van de ruwe data, eerst een 50 (soms 100%) boost van de data via “ColorSaturation” te doen. De onderbouwing daarbij was dat door het strechen sowieso veel kleur data verdwijnt in vooral de sterren kleuren, en je hierdoor betere begin situatie hebt om te corrigeren, bijvoorbeeld via “CurvesTransformation”.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #26346
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Marco,

    graag gedaan! Ik doe inderdaad ook altijd nog een extra verzadiging, meestal 20-30%, terwijl ik dat in APP ook al doe.

    Inmiddels heb ik op het Siril-forum gevraagd of de min() en max() functies ingebouwd kunnen worden, maar dat leverde nog wat verwarring op. De programmeur dacht dat het om de min en max van de hele plaat ging in plaats van de enkele pixel in het rode en blauwe kanaal. Dit nogmaals uitgelegd, hopelijk wordt het nu begrepen en vervolgens ingebouwd…

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top