Telescoop aanschaffen?

Activity Forums Startersforum Algemene Vragen Telescoop aanschaffen?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #28133
    Meijer
    Participant

    Beste leden,

    Vóórdat ik te diep op alles inga of mensen een zeer brede uitleg geven met goede intentie, wil ik direct duidelijk maken dat ik nog lang niet van plan ben om iets aan te schaffen; ik wil slechts beter voor mijzelf bepalen of dit is wat ik wil, – en of ik hier een stevig budget voor wil uittrekken in de toekomst. 

    Tegen mijn verwachting in heb ik de smaak niet helemaal te pakken, ik zie prachtige foto’s waar ik van kan genieten maar betwijfel of ík de persoon ben die hier dezelfde passie in kan hebben. Mijn gevoel zegt nu dat ik een stuk techniek mis in de hobby – en daarmee ook voornamelijk het knutselen aan projecten. Tevens is voor mij een stuk theorie van belang wat ik mis in de fotografie; uiteraard genoeg te ontdekken maar niet geheel in mijn straatje.

    Met mijn verrekijker en statief heb ik veel plezier en geniet daar wel van, het is snel en neem de verrekijker ook vaak mee. Ik hou online alles een beetje in de gaten en zoek met de kijker dan dingen op, verder leer ik mij aan om zoveel mogelijk op te sporen wat mogelijk is en dan ook voornamelijk de sterrenbeelden herkennen en tussenliggende gebieden. In deze setting kan ik nog jaren vooruit en raak ik niet snel verveeld door het enorme gemak. Het zou in mijn beleving niet eens heel raar zijn dat ik in der loop der tijd een aantal mooie Omegon kijkers heb.

    Dit forum is voor mij wel leuk, omdat ik hier steeds weer dingen leer en graag kijk naar wat men gebruikt als setup en de technische informatie mij aanspreekt om op te zoeken. Gek genoeg zie ik dus een mooie foto, maar interesseer mij dus meer naar de gear zelf waar ik op door blader en zoek. In die zin heeft een foto voor mij dus minder waarde en is dat slechts een moment opname dat ik in verwondering naar iets kijk, maar vervolgens de kunst van het maken mij intrigeert. Het is dus blijkbaar het meer technische gedeelte terwijl het wel om astronomie gaat.

    Als ik rondkijk op het forum en ik zie een willekeurig tabel voorbij komen ben ik ineens weer wakker en voel ik de drive opkomen dat ik iets wil doen, maar dan zit ik juist veel meer in de theoretische kant te zoeken en de wens om te leren. Techniek, filters, meet apparatuur, tabellen, theorie en aanverwante spreekt mij dus duidelijk meer aan dan zelf een telescoop aanschaffen en foto’s gaan maken. Het foto’s maken is dan slechts leuk voor de techniek, maar niet voor de foto zelf (helemaal gezien het feit dat de bewerking mij niet aanspreekt). Waar iets staat en hoe het beweegt is wel weer zeer interessant, dus de volgtechniek en de daarbij behorende kennis spreekt mij wel weer sterk aan. Als gekscherend voorbeeld zou ik bijvoorbeeld liever een laser bouwen om te richten op de maan om de afstand te meten (geheel onrealistisch, maar voor het idee). Dit alles brengt mij dus in sterke twijfel welke kant ik met deze hobby op wil, het meten van “iets” spreekt mij meer aan.

    Als jullie nu mijn verhaal zo lezen…. Waar zou ik mij nog meer in kunnen verdiepen om te kijken welke kanten ik nog meer op kan?

    Steffen.

    PS: Mits ik dit typ lees ik net een bericht bij de buren (radioastronomie).

     

    #28164
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Steffen,

    ik herken veel in wat jij schrijft, al vind ik het processen van foto’s ook wel een leuke uitdaging (maar het mag niet de overhand krijgen). De techniek interesseert mij bovenmatig, maar dat heb je inmiddels denk ik wel gezien aan het aantal artikelen van mijn hand op de Articles-pagina.

    Als je meer nuttige dingen wil doen op astro-gebied, dan kan je eens kijken naar projecten van The American Association of Variable Star Observers (AAVSO). Zelf doe ik al ruim twee jaar mee aan een project waarin dagelijks zonnevlekken geteld worden met telescopen die gelijkwaardig zijn aan die uit de zeventiende en achttiende eeuw en heb daar inmiddels ruim 400 waarnemingen voor gedaan. Daarnaast zijn er ook werkgroepen die zich bezig houden met waarnemingen aan verder weg gelegen variabele sterren. Ze houden zich ook bezig met spectroscopie, maar die tak van onze hobby is helaas nog wat duurder dan astrofotografie…

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #28205
    Meijer
    Participant

    Inmiddels ben ik verder met overpeinzen over deze levensstijl en ben wel bovenmatig geïntrigeerd. De potentie van dit forum waarin (semi)professionaliteit naar voren komt, daagt uit tot verdere ontwikkelingen binnen vakgebieden ten bate van astronomie. Een mogelijke betekenis kunnen geven door bij te dragen aan dit forum en uiteindelijk ten tijde voor de internationale gemeenschap (waarbij persoonlijke ontwikkeling ook een rol speelt), doen mij besluiten om een gerichte keuze te maken binnen mijn haalbare kaders.

    Geruime jaren ben ik dwalende geweest in persoonlijke ontwikkeling en het vinden van peers, dit betekend niet dat ik op gelijkwaardig niveau ter zijde sta aan de gemiddelde leden, ik ervaar dan ook de behoefte voor kennis verrijking buiten mijn oppervlakkige en beperkte sociale omgeving; In de afgelopen jaren heb ik dan ook bovenmatig gezocht naar een aansluitende gemeenschap en gelijkgestemden.

    Mijn sterk uiteenlopende “proeverij” hobby’s leiden dikwijls weer naar astronomie, het zou dan ook een onlogische stap zijn om verder te gaan zoeken. Ik ervaar dan ook dat ik een verhelderend inzicht via dit forum en haar leden heb verkregen om de knoop door te hakken, en duiding te geven aan een zinvolle bevredigende besteding van mijn tijd en huidige opgedane kennis.

    Ik wil mijn dank dan ook betuigen aan de leden die dit forum vullen met (voor mij persoonlijk) leerzame onderwerpen, maar ook de onschatbare waarde die men teweeg brengt voor iemand zoals mij door de toegevoegde informatie.

     

    Met hartelijke groet,

    Steffen

     

    • This reply was modified 12 months ago by Meijer.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top