Widefields opnames in Hα

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Widefields opnames in Hα

Tagged: ,

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #16405
    Bus
    Participant

    Ik zou graag wat meer Widefield opnames maken tijdens de dagen dat het WEL helder is en er ook een maan aanwezig is. Dat betekent dus dat ik mij op de H-alpha fotografie wil richten met een NIET-gemodificeerde Sony A6000.

    Nu had ik in dit artikel gelezen dat het modificeren (lees Debayeren) van je sensor vaak nadalig is voor astrofortografie (verwijderen van microlenzen gaat ten koste van de gevoeligheid van de sensor….zie ook dit artikel door Jac Brosens:

    http://www.vereniging-astrofotografie.nl/wp-content/uploads/2016/10/SmalbandfotografieMetDSLR-Jac-Brosens-15oktober2016Oss.pdf

    Nu had ik dus bedacht om voorop mijn lens een verloopadapter te kopen van 67mm naar M48. en hierop dan een Smalbandfilter te schroeven.

    Ik begrijp dat de kleine diameter van het filter (2″ resp.) ook gevolgen heeft voor de lichtsterkte van je lens (Hetzelfde effect als het dichtknijpen van je diafragma lijkt mij), maar daar is wel een mouw aan te passen. (iets hogere ISO bijv.)

    Denken jullie dat zo’n setup gaat werken????

    Hieronder nog een link naar de verloopadapter waar je een 2″ schroeffilter in kan schroeven.

    https://www.astromarket.org/filters-en-filterwielen/m48-lens-adapters/adapter-from-52mm-to-m48-2302767781063487488824267

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

    #16407
    KeesScherer
    Participant

    Volgens mij haal je 2 zaken door elkaar Rutger, het (astro)modificeren, waarbij de Ha gevoeligheid met een factor 3 wordt verhoogd door het verwijderen van 1 of meer filters voor de sensor en het debayeren waarbij ook de Bayermatrix RGB filters verwijderd worden (en microlenzen) De aanpak met m48 en de niet astro-gemodificeerde camera maken dat je 2×3=6 maal zo lang moet belichten.

    #16413
    Bus
    Participant

    Maar het is dus wel mogelijk!

    Met mijn NIET gemodificeerde Sony A6000 camera en mijn groothoeklens (12mm red. = 18mm op Full Frame) moet ik makkelijk 5 minuten kunnen belichten op de Skywatcher Star Adventurer zonder enige vorm van spoorvorming lijkt mij.

    Voor gebruik van mijn 135mm f2.0 lens wordt het al een stukje moeilijker om mooie ronde sterren te behalen met de SA (misschien dat guiden nog enigszins kan helpen in dezen.

    Maakt het trouwens nog uit of je het H-alpha filter “voor” je optische trein of “na” je optische trein zet? (gezien vanaf de sensor)

    #16414
    KeesScherer
    Participant

    Maakt het trouwens nog uit of je het H-alpha filter “voor” je optische trein of “na” je optische trein zet? (gezien vanaf de sensor)

    Het kan uitmaken of je het filter voor of na de lens gebruikt en dan met name bij een ultra groothoeklens waar het dan voor de lens gebruikt wordt. Verder verwacht ik dat je volgende vraag gaat worden welke versie Ha filter je het best kunt gebruiken, 3nm, 7nm of 12 nm. Het beste filter is de 3nm versie en het gemakkelijkst te gebruiken filter is de 12nm versie.

    #16415
    Bus
    Participant

    Het kan uitmaken of je het filter voor of na de lens gebruikt en dan met name bij een ultra groothoeklens waar het dan voor de lens gebruikt wordt. Verder verwacht ik dat je volgende vraag gaat worden welke versie Ha filter je het best kunt gebruiken, 3nm, 7nm of 12 nm. Het beste filter is de 3nm versie en het gemakkelijkst te gebruiken filter is de 12nm versie.

    Het is dus een kwestie van uitproberen.

    Als het niet blijkt te werken kan ik altijd het 2″ H-alpha filter nog op de SN6″ gebruiken.

    Bedankt voor je hulp @keesscherer

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top