Zon AR3281 trein over 2 dagen

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon AR3281 trein over 2 dagen

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #29169
    Volman
    Participant

    Op 14 en 15 april 2023 heb ik deze beide opname gemaakt om 10:44u MEZT 24 uur na elkaar dus en dan zie je hoe dynamisch de zon is. Was er in de 24 uur veranderd en zich ontwikkeld. Natuurlijk draait de zon ook een stukje in die 24 uur. AR3281 is ver weg het grootste gebied en zit op de foto links. Rechts daarvan vinden we AR3279.Dit geheel is een soort treintje wat zich op 20°ZB op de zon begeeft. De linker foto is gemaakt op 14 april en de rechter foto is een panorama gemaakt op 15 april. Gebruikte apparatuur is een Omegon Pro 104/650 refractor met 4x powermate en een Daystar ION, 0,7Å actief filter. De camera is een Basler acA1280. De opnamen bestaan uit filmpjes van 1000 frames gemaakt met FireCapture v2.7 en getriggerd met de SSSMonitor plugin die de seeing van de zon meet en daarbij alleen binnen voor ingestelde seeing waarde FireCapture laat opnemen. De seeing schommelde behoorlijk door sluierbewolking en wolken.De gemiddelde seeing van 14 april was 3.14 arcsec en op 15 april had ik een seeing van 2.63 arcsec. Van de 1000 frames van elke film werd 15% gebruik om te stacken met AutoSakkert 3 en ook heb ik flat gemaakt en deze bij het stacken meebewerkt. Deconvolutie heb ik gedaan met Astra Image 3.0 met de Lucky Richardson Deconvolution en daarna de Van Cittert Deconvolution, die laatste heb ik weer geleerd op de werkgroep astrofotografie bijeenkomst.

    Paul

    • This topic was modified 11 months, 2 weeks ago by Volman.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top