Zon Full-Disk hoge resolutie

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon Full-Disk hoge resolutie

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Deze opname is van 14 april 2024 12:27:54 UTC gemaakt met een Robtics 80ED f/7 met 2 keer 2x barlow waardoor het brandpunt op 2240mm komt. De opname is gemaakt in wit-licht met een Baader ND3.8 voor de lens en een IR-Block filter voor de camera. De camera is een POA Saturn-C SQR met een IMX533 sensor 3008 x 3008 pixels. De zon paste met deze combinatie nog prima als full-disk op de sensor. De omstandigheden waren niet al te best met een gemiddelde seeing van 4″ heb ik de trigger van de SSSMonitor tussen de 3,3″ en de 4,3″ gezet. De opname bestaat uit één filmpje van 1000 frames waarvan 15% gebruikt is voor de stack. De full-size afbeelding staat op mijn site De bewerking is gedaan met Astra Image en Photoshop.

• This topic was modified 1 month, 1 week ago by Volman.
    InFINNityDeck
    Participant

Dag Paul,

mooie foto wel, leuk dat het nu lukt om in hoge resolutie full-disc opnames te maken. Het stacken van Barlows gaat niet altijd lineair, dus twee maal 2x Barlow is niet altijd 4x vergroting en de vraag is dus of je werkelijk met 2240mm brandpuntsafstand gewerkt hebt. Dus even een rekensommetje gedaan:

De diameter van de Zon in jouw foto is 2541px (kan ik een paar pixels naast zitten).

De schijnbare diameter was 31’52.54″ (volgens Stellarium)

De resolutie van jouw opname is daarmee 0.753″/pixel.

Je camera heeft (als ik het goed heb) een pixelgrootte van 3.76 micron, waarmee de brandpuntsafstand van jouw opname komt op 3.76 x 206.2648 / 0.753 = 1030.4mm (die 206.2648 is de conversie-factor om van radialen naar boogseconden te komen: 180 / π graden per radiaal x 3600 boogseconden per graad = 57.296 x 3600 = 206264.8, hetgeen weer door 1000 gedeeld wordt omdat |px| in micrometer gegeven is, dus 206.2648).

De kijker die je gebruikt is een 80mm f/7, dus brandpuntsafstand 560mm, daarmee komt de effectieve vergroting door de Barlows op 1030.6/560 = 1.84 maal.

Ik heb e.e.a. in Excel uitgewerkt, kunnen dus wat afrondingsfouten in zitten ten opzichte van het aantal decimalen dat ik hierboven vermeld heb.

Zelf fotografeer ik met mijn Esprit 150ED en dezelfde pixelgrootte. Deze kijker heeft een brandpuntsafstand van 1050mm en in mijn opnames heeft de Zon een diameter van 2620 pixels, hetgeen redelijk overeenkomt met jouw set-up bij 1030mm (1030/1050 x 2620 = 2570px, dus een verschil van 30 pixels).

groetjes,

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Hoi Nicolàs,

Je heb helemaal gelijk er zit maar één 2x barlow voor ik heb mij daar in vergist. Dat komt omdat ik dit ook wilde doen voor de Intes MK72 en daar zit standaard een 2x Barlow achter en de hele verwarring heeft te maken met een wijziging die ik heb aangebracht aan de camera in combinatie met een 2x Barlow. Ik zal uitleggen wat ik heb gedaan en misschien ook voor andere interessant dit te weten. Het doel was een Full-Disk in de guiderscope te krijgen met een zo hoog mogelijke resolutie. De camera die ik hiervoor gebruik is die POA Saturn-C SQR met een sensor van 3008×3008 pixels en een pixelsize van 3,76um. Verder heb ik een twee identieke merkloze 2x barlows zie foto 1. Zet ik een van deze barlows voor de camera dan kreeg ik een zon van 3100 pixels met de Robtics 80ED met een brandpunt van 560mm, net iets groter dan die 3008 pixels van de camera. Na berekening bleek dat de barlow geen 2x vergroting had, maar 2,3x . Klopt ook wel want de barlow heeft een M42 T-draad aan het einde en zou zo in de camera geschroefd kunnen worden, dat gaat echter niet want ik wilde ook het IR-Block filter er tussen hebben en die is 1½ inch. Zie foto 2 en daardoor komt de barlow lens wat verder van de sensor dan waar hij voor bedoeld is. Nu kan de lens van de barlow eraf geschroefd worden en die heb ik in de voorkant van het IR-Block filter gedaan dat past allemaal en werkte ook prima zie foto 3 en 4. Nu is in deze configuratie de afstand van de barlow-lens naar de sensor weer iets te klein waardoor de barlow nu een vergroting heeft van 1,88x en daarmee komt de zon in full-disk op 2536 pixels. Ik denk als ik nog een lege filter ringetje van 5mm tussen de barlowlens en het IR-Block filter plaats ik precies op een vergroting van 2x uitkom, maar zo’n ringetje heb ik niet liggen. Komt misschien wel eens een keer. Deze aanpassing van barlow en lens wilde ik ook op de Intes MK72 uitvoeren, een telescoop van 180/1800mm waar al een 2x barlow achter zit en dat met met de POA Apollo-M een IMX174mm sensor zou volgens mij hele mooie zonnevlekken in wit-licht kunnen weergeven. Maar toen bedachten de weergoden dit maar eens te blokkeren en de bewolking nam de overhand met nog slechtere seeing en om mooie plaatjes te krijgen met een brandpunt van 7200mm moet je wel een goede seeing hebben, wordt vervolgd….

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top