Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Zon in de winter
- This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 4 years, 4 months ago by
InFINNityDeck.
-
AuthorPosts
-
December 24, 2021 at 11:06 #26246
VolmanParticipantIk had niet gedacht dat ik in de winter nog de zon zou waarnemen, maar met zo’n 13 actieve gebied kon ik het toch niet laten en heb ik mijn mobiele setup met de PST40 maar weer eens uit de kast gehaald en daar de DMK31 op aangesloten. Voor mij geen ideale setup, maar hier ben ik jaren geleden mee begonnen en dat heeft het zonnevirus getriggerd ;-)
In de winter staat de zon laag aan de hemel en dan heb je veel last van de atmosfeer en soms ook nog wat sluierbewolking. Dat laat deze foto wel zien. De opname is gemaakt op 22-12-2021 om 12:58u en eigenlijk het laatste punt wat de zon in het jaar boven de horizon staat in het zuiden. De opname is een filmpje van 60sec en die is, zonder verdere aanpassingen, met AS!3 gestackt. Dat leverde de eerste foto op. Door de sluierbewolking gaat het stacken alle kanten op. Toen heb ik in AS!3 de ‘image stabilization anchor’ verkleind naar 3 en de ‘Limit’ opgezocht waar het beeld nog redelijk was en dat leverde een veel beter plaatje op. Deze foto heb ik met Astra Image verscherpt en uiteindelijk in PhotoShop CS5 bewerkt en dat is de kleurenfoto geworden. Niet mijn beste maar toch.
Paul
December 24, 2021 at 14:03 #26252
InFINNityDeckParticipantHoi Paul,
die eerste stack is heel bijzonder, lijkt wel moderne kunst. De tweede is gelukkig een stuk beter, maar ook daar lijken wat dubbelingen in te zitten, met name linksboven. De problemen met dit soort data zijn heel herkenbaar, met wat sluierbewolking is het vrijwel onmogelijk een goed stack te produceren, knap dat dit er nog uitgekomen is!
De Zon is lekker actief de laatste tijd, kan niet wachten tot mijn montering uit Italië terug is, maar zal nog zeker vier weken geduld moeten hebben, 10Micron is er nog mee bezig en vanaf vandaag 2 weken met kerstreces… :-(
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.