Zon met AR3017 en zijn laatste uitbarsting.

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon met AR3017 en zijn laatste uitbarsting.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Vanochtend begon het goed, maar de bewolking en vliegtuigsporen waren toch wel een behoorlijk storende factor. Toch heb ik nog de laatste foto van AR3017 kunnen maken net voordat hij achter de rand verdwijnt. Wat een leuk detail was is de grote uitbarsting die boven dit actieve gebied hing en dus aan de rand van de zon zichtbaar was. De eerste foto is een enkele film van 1000 frames waarvan ik 10% gebruikt heb. Hier is goed het actieve gebied van AR3017 en op de rand AR3015 te zien. Ook de protuberans is duidelijk zichtbaar. Die ben ik daarna gaan volgen en heb dit met de Autorun optie gedaan in FC 2.7 en gebruik gemaakt van de SSMonitor als trigger om alleen bij een wat betere seeing de opname te laten starten. Trigger niveau ingesteld op een seeing van 2.9 en een treshold van 4.8. Niet al te beste waarde dat weet ik maar meer was er vandaag niet uit te halen. In totaal zijn het 8 opnamen geworden van elk 1000 frames ook hiervan gebruikte ik 10% voor de stack. Dit alles is uiteindelijk in een animatie gezet en op het oppervlak heb ik een invers foto gezet om te laten zien waar de vlammen vandaan kwamen en naar toe gaan. De opname is gestart om 11:35:00u lokale tijd.

Paul

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Dat is een hele beste, mooi hoor, Paul!

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top