Zon op 16 april 2022

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon op 16 april 2022

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Met een niet al te goede seeing heb ik toch aan de rand van de zon twee nieuwe zonnevlekken kunnen waarnemen. Dit actieve gebied heeft nog geen AR nummer van de NOAA gekregen, dat zal in de loop van de dagen wel gaan gebeuren. Omdat deze zonnevlekken aan de rand zitten zijn ook de protuberansen die uit het actieve gebied komen duidelijk zichtbaar en ook zeer dynamisch heb ik kunnen merken. Ik zal daar nog proberen een animatie van te maken. Maar voor als nog een eerste indruk van dit bijzondere gebied. De foto bestaat uit maar 1 film van 20sec met de Basler acA1280 camera. Uit de 1368 frames heb ik, vanwege de matige seeing van 4.67, maar 10% in de stack gebruikt. De deconvolutie is met Astra Image gedaan en de eindbewerking in Photoshop.  De telescoop is een Omegon 104/650 APO met 4x barlow en een Daystar ION 0.7Å actief Ha filter.

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Prachtig Paul! Het detailniveau is een stuk beter dan met mijn 80mm Lunt, die 24mm extra diameter maken een hoop uit.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Mooie plaatsjes en net op de rand zit een 3e vlek aan te komen. Een actief gebied dus. Ook daar zag ik weer wat protuberansen uit komen.
    de plaatjes daarvan moet ik nog bewerken.
    Paul

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top