De zon op 21 juni 2023, de langste dag, met opname van nagenoeg de zelfde tijd als de opname van @InFINNityDeck. Alle foto’s zijn de detail opname zoals Nicrolàs dat noemde, gemaakt met een Omegon Pro 104/650 met 4x powermate en een DayStar ION 0.7Å actief filter. De camera is een Basler acA1280. De seeing was erg goed en dat komt meestal na een regenbui zoals die van gisteren. De SSSMontior gaf een gemiddeld seeing van 2.3 arcsec. Veelal ook onder de 2 arcsec grens. De eerste opname is de protuberans links onder op de zon, gemaakt om 07:51u UTC. Dan hebben we een opname van AR3339 om 08:07uUTC in kleur en rond de zelfde tijd een panorama van AR3339 en AR3341 in zwart/wit. Alle opname zijn een stack van 15% van filmpjes van 1000 frames. De filmpjes zijn gemaakt met FireCapture en getriggerd met de SSSMonitor. Na het stacken met AutoStakkert 3 is de deconvolutie gedaan in Astra Image 3.0. De nabewerking heb ik met Photoshop gedaan. Ik heb ook nog een animatie gemaakt van de protuberans uit de eerste opname en die animatie bestaat uit 21 opname met een interval van 60sec. Eigenlijk verrassend dat er weinig verloop is in de protuberans, maar juist wel in de spicules aan de rand van de zon. Ik heb de animatie 180° clock wise gedraaid.
Paul