Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Zon op 23 februari 2022 met AR2953, AR2954 en AR2955
- This topic has 2 replies, 3 voices, and was last updated 4 years, 2 months ago by
Verheijen.
-
AuthorPosts
-
February 23, 2022 at 13:38 #26481
InFINNityDeckParticipantHoewel geen spectaculaire plaat, vond ik het toch wel de moeite van het tonen waard, vooral omdat dit betekent dat InFINNity Deck eindelijk weer operationeel is! Afgelopen november heb ik de 10Micron GM3000HPS montering eruit laten hijsen om deze terug naar de fabrikant te sturen. Reden daarvoor was dat de back-lash compensator van de RA-as niet correct afgesteld was, hetgeen in bepaalde delen van de hemel tot star-trails leidde. De hele reparatie, inclusief transport, zou ongeveer 2-3 weken duren. Door COVID, en naar ik vermoed wat andere problemen, liep dit uit tot drie en een halve maand. In die periode is de mount niet alleen opnieuw afgesteld, maar ook voorzien van de laatste generatie back-lash compensator, zowel in de RA- als in de DEC-as. Zelfs bij het waarnemen van de Zon is het al merkbaar dat deze onderdelen vervangen zijn, de montering voelt een stuk robuuster aan. Komend weekend hoop ik de eerste tests onder de sterren te doen, maar vandaag dus maar alvast naar onze eigen ster gekeken.
Op de Zon zijn nu drie actieve gebieden te zien (van rechts naar links): AR2953, AR2954 en AR2955. Ar2953 is niet heel actief, maar een dun sliertje van kleine zonnevlekken, de andere twee vallen direct op.
Opname met SkyWatcher Esprit 150ED en ZWO ASI1600MM Pro Cool om 11:42UTC. Opgenomen met FireCapture (30s, 221 frames), gestacked met AutoStakkert3 (15%). Nabewerkt met PSP: iets verscherpt, kleurtje gegeven en gecropped.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
February 24, 2022 at 09:52 #26482
VolmanParticipantGoed te horen dat je montering weer terug is, dat werd ook wel tijd. Als ik het zo lees is hij er in ieder geval beter op geworden. En nu afwachten of ook jij er tevreden mee bent. De foto laat zien dat het weer werkt, nu de heldere nachten voor de Deep-Sky tests. Na ik vernomen heb komen die er aan. Werd ook wel tijd, want wat dat betreft heb je wel de juiste tijd gekozen voor de upgrade van de montering ;-)
Paul
February 25, 2022 at 19:07 #26483
VerheijenParticipantHier in het oosten is het alles behalve helder, ik had de set up klaar gezet in mijn serre, maar er komt veel bewolking aan ik verwacht nog buien en dat is jammer. Ik hoop dat het aankomende zaterdag avond beter is maar er is mist voorspeld dat kan ook niet anders na al die nattigheid en nu valt de wind ook weg dus het wordt erg vochtig. Ik kan voorlopig de eerste uren niets doen. Mooie opname van de Zon, trouwens.
Laten we hopen dat het morgenavond beter is want ik wil B 33 en de Rosette nevel voor het laatst opnemen in dit seizoen voordat deze achter de daken van mijn buren verdwijnen.
Komende nacht zal het wel helder zijn maar daar heb ik niets aan, ik kan alleen wat bolhopen en sterrenstelsels opnemen maar die zijn bij mij niet favoriet. Ik ben bang dat het half mei wordt voordat ik weer DSO opnamen kan maken van nevels in de Zwaan en de Adelaar.
Voor diegene die toch komende nacht opnemen wens ik jullie veel succes.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.