Zon op 27 feb 2022 met AR2955 en AR2955

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon op 27 feb 2022 met AR2955 en AR2955

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Afgelopen zondag 27 feb 2022 was het, eindelijk, weer eens helder en heb ik het zonnefilter maar weer uit de kast gehaald. De maanden oktober t/m februari zijn eigenlijk voor mijn setup niet geschikt voor de zon omdat hij dan te laag aan de hemel staat. Nu is het weer zover voor het nieuwe zonnewaarneemseizoen 2022. Het mooie is ook dat de zon zo langzamerhand weer actiever wordt en dat is ook te zien aan de  snel oplopende AR nummers. Voor 27 feb 2022 waren AR2955 en AR2954 aan de beurt, samen met nog een mooie flare. De telescoop is een Omegon 104/650 met 4x Powermate en de Daystar ION 0,7Å filter. De camera is een Basler acA1280. De seeing was niet al te best, maar dat mocht de pret niet drukken. Wel eerst wat opstart problemen gehad met focussen en erg veel stofjes op de camera chip. Maar daarna de eerste series gemaakt. De afbeelding bestaat uit 5 foto’s van 5 filmpjes van 20 seconden en met Photoshop CS5 samengevoegd tot een soort mozaïek.

Paul

engels
    Participant

Mooi werk, Paul! Heb ook nog gekeken met Lunt => protuberansen (klein, maar toch) en met Calcium module. Deze laatste gaf toch het mooiste beeld. Moet de 500 frames movies nog bewerken.

engels
    Participant

Paul, nog een vraagje: welke solar scintillation monitor gebruik je? Ik zag dat het ook mogelijk was met een plug-in in FireCapture.

Volman
    Participant

Dit is het Solar Scintillation Seeing Monitor project die ik samen met Nicolàs heb gemaakt. Dit project staat hier Link  op het forum. Inderdaad heeft deze SSSM een plug-in voor Firecapture, maar die had ik nu nog niet gebruikt. Ik was veel te veel bezig met afstellen en alles weer goed te krijgen na de winterslaap van mijn solarsetup. De seeing was in het beging ook niet alles en er zaten erg veel stofjes op de camerachip. Dat blijft altijd een moeilijk proces om deze te verwijderen. Die chips zijn zo statisch als de pest. De foto is uiteindelijk van de laatste 5 filmpjes gemaakt, hoewel is er misschien wel 30 heb geschoten. Deze waren niet echte de moeite waard, hoewel… deze twee protuberances wil ik jullie niet onthouden. Ze komen zo uit Astra Images en alleen in CS5 gecropt, verder niets.

Paul

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top