Zon Protuberans van 23-6-2022

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon Protuberans van 23-6-2022

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #26944
    Volman
    Participant

    Vandaag een gigantische protuberans waargenomen aan de oostkant van de zon. Dit is een uitbarsting in AR3032 die net op de rand van de zon zit. In eerste instantie deed deze uitbating mij denken aan Godzilla, maar als ik zo na het plaatje kijk en na de bewerkingen nu ook de fijne detail zichtbaar zijn, is het net een hongerige woestijnrat van 200.000km.

    Paul

    #26951
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Paul,

    ik ben iedere keer weer verbaasd hoeveel die paar millimeter extra opening die jij hebt uitmaakt voor de foto’s, het is weer een bijzonder fraaie plaat geworden. Ergens heeft ie wel wat weg van het Jaguar embleem op de grille van die auto’s.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #26956
    Volman
    Participant

    Ik ben nog wat verder gegaan met de data en heb uiteindelijk 5 stacks samen kunnen voegen tot 1 panorama foto. De protuberans komt uit de stackframes zelf, deze is dus niet apart toegevoegd, wel apart bewerkt. Hierdaar zijn ietsminder details zichtbaar omdat de belichtingstijd per frames veel korter is. Voor het oppervlak van de zon gebruik ik bij de Basler acA1280-60gm camera meestal een belichtingstijd van zo rond de 2 a 3ms per frame met een Gain van 0 (waardes zijn van 0-6) en een Gamma van 146 (waardes zijn van 0-256). Bij de protuberansen staat de Gain op 1 en de belichtingstijd rond de 8-10ms met een Gamma van 98.

    Het mooie van deze panorama is dat ook AR3033 hier mooi opstaat.

    Paul

    #27081
    Musquetier
    Participant

    Wauw, spectaculair gave foto met die probulanse die van het oppervlakte zo buiten de zon loopt!!!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top