Een widefield Pano met een Komeet er gratis bij!

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Een widefield Pano met een Komeet er gratis bij!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #18611
    Bus
    Participant

    Ik heb eergisteren geprobeerd om een panorama0view vanaf de Taurus Moleculaire wolk tot voorbij de Pleiaden te maken. Net nu ik dit idee aan het uitvoeren was dreven er tijdens de kristalheldere avonden een aantal sluierwolken voorbij waardoor mijn project eenigszins in het water viel. Daar waar ik een 4-panel panorama in gedachten had (bepaald via de “image sensor frame” functie van Stellarium) van 15x1min per panel moest ik van panel 2, en 3 ongeveer 7-8minuten aan data weggooien vanwege voorbij drijvende hoge sluiers.

    Desalnietemin heb ik de data door APP getrokken en met een 4th degree LNC met 3 iteraties gestackt als Mosaic. Aangezien deze stack nog verre van perfect was (nog steeds heel veel zichtbare overgangen) heb ik voor een enigszins voor het oog acceptabel resultaat de trucendoos van photoshop en Lightroom aangesproken.

    De plaat die dit opleverde heb ik vervolgens handmatig gestiched in Photoshop met de foto die ik laatst al had gemaakt van de Molecular Cloud in Taurus (120 x 1min). https://www.starry-night.nl/forums/topic/dark-lanes-of-dust/

    Het uiteindelijke resultaat heb ik nog een keer door APP getrokken om de gradiënten eruit te poetsen zo goed in zo kwaad als dat ging.

    Hieronder het resultaat: Ps: De Komeet C/2016 R2 PanSTARRS links boven de Pleiaden was op de initiële stack van APP beter zichtbaar, maar is enigszins verloren gegaan in de nabewerking!

    #18612
    Van den Broek
    Participant

    Nice,

    Je moet in APP voor de finale Mosaic zeker advanced selecteren voor normalisatie en als het even kan de onafhankelijke panels eerst corrigeren voor Light Pollution. Als je finaal de mosaic maakt vergeet dan in de integratie MBB niet aan te zetten, 10% werkt meestal goed.

    #18613
    KeesScherer
    Participant

    Knap gedaan Rutger! Ik zou het uiterste rechtse stuk er nog afknippen, daar zie je de sluierbewolking nog.

    #18614
    Groenewold
    Participant

    Ja mooie poging hoor! Wat Yves zegt lijkt mij inderdaad nog iets om te proberen, de losse panelen zo goed mogelijk corrigeren in APP en daarna de mozaiek in advanced, met LNC en MBB aan. Vaak is het beter om daar meer mee te experimenteren om het goed te krijgen dan via photoshop en weer terug.

    #18615
    Bus
    Participant

    Bedankt voor de tips. Wanneer ik tijd heb zal ik zeker nog wat spelen met de afzonderlijke panels om zo inderdaad een beter beeld te krijgen.

    Waar ik momenteel tegenaan loop is dat APP er best lang over doet om 160 x 1min opnames te verwerken. Wanneer ik bijvoorbeeld een serie opnames probeer te registreren, normaliseren of integreren (helemaal wanneer je 4th degree LNC met 3 iteraties hebt aanstaan) dan doe ik dit vaak overnacht (kan ik lekker slapen en doet de PC zijn werk). Maar wanneer ik dan weer op zolder kom om een vervolgstap uit te voeren in APP dan vraagt het programma weer om een “volume” te selecteren en ben ik dus de uitgevoerde actie van de nacht ervoor kwijt?????

    Het zou dus mooi zijn als Mabula een script kan maken waarbij je van te voren aan kunt vinken welke registratie, normalisatie en integratie stappen je wilt uitvoeren en dat het programma dan in één ruk alle stappen doorloopt en er de volgende ochtend een stack klaar staat!.

    Ps: @kees: die sluier is geen sluier maar een boom uit de gemeente tuin waar ik tegenaanloop na 22:00 ;-)

    #18616
    Van den Broek
    Participant

    Je kan alle stappen in 1 keer laten doen, door direct naar integratie te gaan, doet is alles netjes in volgorde t.e.m. de stack …

    #18617
    Bus
    Participant

    Je kan alle stappen in 1 keer laten doen, door direct naar integratie te gaan, doet is alles netjes in volgorde t.e.m. de stack …

    Je kan dan wel bij alle onderdelen afzonderlijk aangeven wat er moet gebeuren???

    #18618
    Groenewold
    Participant

    Ja, dat is wat ik altijd doe. Elke tab instellen en dan bij 6 op integratie klikken.

    #18624
    Bus
    Participant

    Ja, dat is wat ik altijd doe. Elke tab instellen en dan bij 6 op integratie klikken.

    Dat ga ik dan direct uitproberen. En dan geef ik deze Mosaic nog eens een tweede poging in de hoop er nog iets beter resultaat uit te trekken! WIP-je dus

    #18628
    Bus
    Participant

    Update: Deze keer alle panelen afzonderlijk gestackt in APP en zo goed mogelijk de gradiënten verwijderd alvorens alle gestackte panelen, inclusief data van gisteren met de California nevel,  via APP samen te voegen tot een Mosaic met LNC zelfs op 8 met 5 iteraties en MBB op 12%.

    Uiteindelijk een stack van 13275 seconden aan integratie waarbij ook de Komeet C/2016 PanSTARRS R2 no zichtbaar linksboven de Pleiaden.

    Conclusie: Een sequence generator zou wel handig zijn ;-), en een betere montering, en een betere telescoop en….

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top