-
Theunissen started the topic Het boek van Kees – An Astrophotographical journey back in time in the forum Literatuur 6 years, 6 months ago
Kees, een gewaardeerd forum lid van het 2de uur heeft eindelijk zijn boek gepubliceerd:
An Astrophotographical journey back in time
Voor de liefhebbers
SN feliciteert Kees met deze zo te zien prachtige mijlpaal.Screenshot 2019-12-24 at 17.01.35Screenshot 2019-12-24 at 17.02.07Screenshot 2019-12-24 at 17.02.52
-
InFINNityDeck replied to the topic Focusering van DSO-objecten in the forum Methoden en Technieken 6 years, 6 months ago
Naar aanleiding van een vraag van @michaelz en een draadje op AstroForum dat onlangs verscheen, hierbij nog een uitbreiding op hetgeen ik eerder schreef. Om te controleren of ik eerder e.e.a. wel goed berekend had, heb ik de DOF- en lensformule in elkaar verschreven en daaruit volgt
s1 = 1/(1/fl-1/(fl + 4 x lambda * f#^2))
waarbij fl de…[Read more]
-
Groenewold replied to the topic Gorgeous Galaxy in the forum Deepsky 6 years, 6 months ago
Om bij weg te dromen, ik blijf het een zeer fijn object vinden, juist om de diepte mee in te gaan. Prachtig
-
InFINNityDeck replied to the topic Eerste deepsky foto in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
Onlangs heb ik over het scherpstellen een stukje geschreven. Dat was toen nog wat rommelig en bevatte een paar fouten, maar inmiddels heb ik het spreadsheet flink verbeterd. Voor een SkyWatcher ED80 (600mm brandpuntsafstand, dus f/7.5 als ik het goed heb) geldt dat de lantaarnpaal op ten minste 6km moet staan (5926.5m om precies te zijn) voordat…[Read more]
-
Michael replied to the topic Eerste deepsky foto in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
Hoi Nicolàs, dank voor je reactie.
Ik zal de volgende keer zorgen voor meer subs. Maar dan moet de belichting ook korter toch?
Ik ga dat draadje eens op mijn gemak doornemen. Ik had wel het idee dat als ik meer darks gebruikte de stack ook wat donkerder werd, kan dat kloppen?
Scherpstellen heb ik handmatig gedaan op een aantal lantaarnpalen…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Eerste deepsky foto in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
Hoi Michael,
Hoewel Orion een hoop licht geeft, zijn 9 subs van 3 seconden wat weinig en veroorzaakt dat denk ik de korreligheid in je data. Zelf heb ik hem afgelopen januari nog op de plaat gezet. Hoewel de kern wat overbelicht is, is er van ruis geen sprake (SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO ASI1600MM Cool, 60 x 20s in L, 60 x 30s in RGB, er zijn…[Read more]
-
saerens became a registered member 6 years, 6 months ago · updated 6 years, 6 months ago
-
Michael started the topic Eerste deepsky foto in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
Hallo allemaal,
Gisteren heb ik mijn allereerste deepsky foto gemaakt. Ik heb M42 genomen.
NEQ6pro op sidereal rate maar zonder guiding, met skywatcher ED80 en ASI224MC camera.
9 lights van elk 3 seconden en 2 darks. Gestacked en bewerkt met alleen DSS.
In de bijlagen wat bewerkingen incl. één van de negen onbewerkte lights als voorbeeld van h…[Read more] -
Michael‘s profile was updated 6 years, 6 months ago
-
Zwaaf changed their profile picture 6 years, 6 months ago
-
KeesScherer started the topic Gorgeous Galaxy in the forum Deepsky 6 years, 6 months ago
Ik kon geen alitererende titel in het Nederlands bedenken, vandaar de Engelse naam. Als tussenstap in de HaLRGB M31 stoeipartij kwam deze LRGB versie tot stand met 17.4 uur 2018 RGB en 19.5 uur 2019 Luminance data. Deze uitsnede laat mooie details zien voor een 100mm esprit kijkertje.Gorgeous-Galaxy-M31-strip-horizontal
-
Groenewold replied to the topic HaLRGB perikelen. in the forum Methoden en Technieken 6 years, 6 months ago
Oeh, dit is het meest duidelijke voorbeeld van dit voordeel wat ik gezien heb. Dank!
-
InFINNityDeck replied to the topic HaLRGB perikelen. in the forum Methoden en Technieken 6 years, 6 months ago
Hoi Kees,
dank voor dit voorbeeld, de verschillen zijn duidelijk!
Nicolàs
-
KeesScherer replied to the topic HaLRGB perikelen. in the forum Methoden en Technieken 6 years, 6 months ago
Een voorbeeld n.a.v. de vraag van Nicolàs m.b.t. het gebruik van Luminance, zie de verschillen in met name detail en weergave van de donkere partijen. Dit bereik ik niet met simpelweg verdubbelen van het aantal RGB opnamen. P.S. bewerkt in PI, in APP kan ik de arcsinh kleurverzadiging niet toepassen.Gorgeous-Galaxy-RGB-vs-RGB-Lum
-
InFINNityDeck replied to the topic Ideale camera instelling gevraagd in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
Hoi Ruud,
die StarAid monteer je op je telescoop (of camera) en stuurt de montering aan via de ST4-poort. Zicht op Polaris is niet nodig. Echt goedkoop is het niet en het vereist ook nog een montering, dat dan weer wel… ;-)
Meer info in hun FAQ: https://staraid.ai/support/faq/
Nicolàs
-
InFINNityDeck replied to the topic Ideale camera instelling gevraagd in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
deze misschien (Bresser Astro Phototracker)?: https://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=6851&pID=6851&language=de
Er zit wel een poolzoeker aan vast, dus als je Polaris niet kan zien, dan kan je er niet veel mee vrees ik.
Nicolàs
PS: beter foto’s hier: https://www.bresser.de/en/Astronomy/Accessories/BRESSER-Photo-Mount-w-o-tripod.html
-
engels posted an update 6 years, 6 months ago
Hi Kees! Ik zie dat naast PI, ook APP steeds meer betrokken wordt in de beeldbewerking. Uit de diverse opmerkingen en goede bijdragen wordt het niet eenvoudiger. Misschien toch een update van de PI handleiding in combinatie met APP?
-
KeesScherer replied to the topic Ideale camera instelling gevraagd in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
Aah, “De Bresser”. Dat is niet heel specifiek helaas.bresser1
-
Koot replied to the topic Ideale camera instelling gevraagd in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
Bedankt Nicolas,
Nee gevonden het was de Bresser. Die staraid zou zeker wat kunnen zijn maar ik heb geen telescoop meer en het grappige is: ze zeggen wel hoe simpel het ding is maar ze leggen niet uit hoe het werkt. Monteer je dat ding achter je telescoop? Erop? Vaag verhaal op die video. Voor die prijs mogen ze wel wat duidelijker zijn:). Maar…[Read more]
-
Koot replied to the topic Ideale camera instelling gevraagd in the forum De hobby van je leven 6 years, 6 months ago
Bedankt Kees, het is de zenit van december zie ik, op de achterkant staat de Bresser. Zou t wat zijn? Groet Ruud
- Load More












