-
InFINNityDeck replied to the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 6 months ago
Op 4 december niet alleen de Maan op de plaat gezet, maar ook NGC7129 verder van data voorzien. De teller staat nu op 26h34m:
L : 40 x 120s
R : 170 x 120s
G : 194 x 120s
B : 183 x 120s
H-alpha : 84 x 300sDe verbeteringen zijn marginaal, dus ik vraag me af of het heel veel zin heeft meer data te verzamelen. Wellicht dat een van jullie hier iets…[Read more]
-
InFINNity Deck started the topic Time-lapse InFINNity Deck 4 december 2019 in the forum Je eigen sterrenwacht 6 years, 6 months ago
Hierbij nog een time-lapse, nu genomen op 4 december 2019 tijdens het bijschieten van data voor NGC7129. De sequence liep net een paar minuten te lang door, bij de laatste opnames kwam er toch weer wat bewolking opzetten. Aan het eind van de video is te zien hoe de telescopen en koepel geparkeerd worden.
Nicolàs
-
InFINNityDeck replied to the topic Waar is de andere helft? in the forum Zonnestelsel 6 years, 6 months ago
Dank Hans, ben benieuwd naar jouw resultaat! Zelf ben ik daarna verder gegaan met NGC7129, vooral blauw was noodzakelijk. Vanwege de maan eerst maar wat rood en groen bijgeschoten, vervolgens naar blauw overgeschakeld. Het zat echter wederom niet mee: ergens halverwege de blauwe opname kwam er weer bewolking opzetten, zie de time-lapse….
Nicolàs
-
van Overzee replied to the topic Waar is de andere helft? in the forum Zonnestelsel 6 years, 6 months ago
Mooie foto Nicolas, ben zelf vanavond ook bezig geweest
Moet de zaak nog uitwerken
-
InFINNityDeck started the topic Waar is de andere helft? in the forum Zonnestelsel 6 years, 6 months ago
Een kleine drie weken geleden liet Hans (@hansvanoverzee) ons een fraaie plaat van de volle Maan zien. Ik realiseerde me meteen dat het alweer te lang gelden was dat ik zelf een poging gedaan had een nieuwe plaat ervan te schieten. Eigenlijk wou ik het een paar dagen geleden al doen toen het net een vers sikkeltje was, maar de bewolking trok er…[Read more]
-
KeesScherer started the topic Magpi88 artikel over Raspberry Pi Autoguider in the forum Methoden en Technieken 6 years, 6 months ago
In Magpi88, het Raspberry Pi blad dat gratis hier is te downloaden (knop “download free PDF” onder voorpagina) staat op pagina 18 een fraai artikel over het maken van een Autoguider met Libnova, INDY en PHD2.Magpi
-
Sneyers replied to the topic Alnitak overstraalt de paardekopnevel in the forum Deepsky 6 years, 6 months ago
Prachtige foto, maar hier is de overstraling bijna verwaarloosbaar.Is er niets aan te doen om het te voorkomen ?
-
KeesScherer replied to the topic Alnitak overstraalt de paardekopnevel in the forum Deepsky 6 years, 6 months ago
Het wordt veroorzaakt doordat Alnitak juist buiten beeld staat, zie bijgaande opname waar Niet Alnitak, maar Alnilam buiten beeld staat.
Ref: Opname op FlickrHH
-
Sneyers started the topic Alnitak overstraalt de paardekopnevel in the forum Deepsky 6 years, 6 months ago
Gisterenavond nog een poging gewaagd om de paardekopnevel vast te leggen.
Het was erg vochtig 90%, maar ik kon toch 40 lights maken van 3 minuten, Iso 400 met Nikon D5100 en Celestron C11 met dauwkap en dauwlint.
Toen ik vandaag de beelden in DSS ontwikkelde kreeg ik een geweldige overstraling door “Alnitakharpen”, die ik in vorige opnamen niet…[Read more] -
KeesScherer replied to the topic Messier 81 groep in the forum Deepsky 6 years, 6 months ago
DD078 en Bolvormige sterrenhoop DD078-C1 op 12 Miljoen Lichtjaar.
Zelfs om dwergstelsels circelen bolvormige sterrenhopen, in dit artikel (PDF): “Dwarf spheroidal galaxies in the M81 group imaged with WFPC2” wordt de WFPC2 camera van de Hubble Space telescope gebruikt om een aantal van de M81 groep stelsels te onderzoeken. DD78 is met 26.1…[Read more]
-
KeesScherer replied to the topic Messier 81 groep in the forum Deepsky 6 years, 7 months ago
Een tante had een mooi superlatief; “alleraardigst” ;-) De magnitude 17.5 is voor FM1, maar die magnitude zegt niet veel over de helderheid van een stelsel omdat het licht geen puntbron is. Daarom is de kolom links daarvan met magnitude per vierkante boogseconde een betere maatstaf, daar staat 24.8. De SQM is hier 20.8-21.0 en met 30-45 uur…[Read more]
-
Groenewold replied to the topic Messier 81 groep in the forum Deepsky 6 years, 7 months ago
Spectaculair, superlatieven schieten tekort. :) Ik denk dat dit echt mijn favouriete onderdeel van de hobby is, lekker speuren in de achtergrond. Dank!
Is magnitude 17.5 zo ongeveer de max voor jou daar?
-
KeesScherer replied to the topic Messier 81 groep in the forum Deepsky 6 years, 7 months ago
Dank je Nicolàs, dit is ca. 1000×300 seconden, en een week uitzoekwerk. Dat sterrenstelsel is PGC30983 op 104 Miljoen lichtjaar, dus geen onderdeel van de groep op 12 miljoen Lj. Op deze versie op Astrobin zijn ook de PGC annotaties te zien.
-
InFINNityDeck replied to the topic Messier 81 groep in the forum Deepsky 6 years, 7 months ago
Mooie plaat Kees, heel wat uurtjes alles bij elkaar naar ik aan mag nemen?
Begrijp ik het goed dat het sterrenstelsel op circa (10h30m, 70°) geen onderdeel van de cluster is? In Stellarium kan ik hem niet vinden.
Nicolàs
-
KeesScherer started the topic Messier 81 groep in the forum Deepsky 6 years, 7 months ago
Dit is een verzamelpost die ik wil gebruiken om een aantal stelsels in de M81 groep te laten zien/ bespreken. De eerste afbeelding laat 22 van de meer dan 33 leden van deze groep zien gemarkeerd en met code zoals terug te vinden is in de tabel op de afbeelding rechtsonder. Dit is een deel van het IFN mozaiek, maar nu met Noord boven en bewerkt…[Read more]
-
van der Hoeven replied to the topic IC59/63 Gamma Cas – Diep, dieper, diepst… in the forum Deepsky 6 years, 7 months ago
Niet helemaal. Het paneel linksboven heeft de meeste belichtingstijd gehad, de andere 3 een stuk minder. Maar de tijd is wel verdeeld inderdaad.
-
KeesScherer replied to the topic IC59/63 Gamma Cas – Diep, dieper, diepst… in the forum Deepsky 6 years, 7 months ago
Interessante afbeelding, altijd mooi om opnamen met wat meer integratietijd te zien. De details in IC59 en IC61 zijn iets te “overcooked” naar mijn smaak, het zijn “bright rim” nevels met weinig contrast. In deze publicatie wordt IC 59 verder onderzocht, o.a. aan de hand van Spitzer data.
Voor de “breaking wave” moet de afbeelding 90 graden met…[Read more]
-
van der Hoeven started the topic IC59/63 Gamma Cas – Diep, dieper, diepst… in the forum Deepsky 6 years, 7 months ago
Deze afbeelding toont de uitgebreide nevels rond IC59 / IC63. Deze nevel is zeer zelden te vinden op afbeeldingen, en voor zover ik weet zijn er maar een handvol afbeeldingen te vinden die deze nevel laten zien, waar de meeste slechts een zeer zwakke indruk van de nevel laten zien. Met dit beeld hoop ik mensen uit te dagen om deze prachtige regio…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Meade LXD 75 uitlijnen in the forum Telescopen 6 years, 7 months ago
Beste Johan,
laat ik beginnen met te verwijzen naar de handleiding.
Je geeft aan dat je Autostar hebt. Op pagina 19 staat uitgelegd hoe je die moet initialiseren. Alvorens dit te doen moet de rechte-klimming-as grofweg evenwijdig aan de aardas staan. Dit kan je bereiken door door de rechte-klimmming-as naar de poolster te kijken. Je kijkt dus…[Read more]
-
deheugden replied to the topic Meade LXD 75 uitlijnen in the forum Telescopen 6 years, 7 months ago
De lxd 75 heeft een ingebouwde sterrenkaart, de autostar . Maar om deze goed te laten werken, moet ik hem richten op iets. Daar loop ik in vast.
- Load More









