Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M13 na collimatie › Reply To: M13 na collimatie
Voor diegenen die dit draadje gevolgd hebben: de afgelopen weken hebben @paulvolman en ik eens goed gekeken naar de ZWO camera’s en hoe de Intes te collimeren. Menig uurtje hebben we, overigens erg gezellig, samen in Sterrenwacht Saturnus te Heerhugowaard doorgebracht ten einde een oplossing te vinden voor het goed collimeren van zijn Intes MK-72 Maksutov. Naar aanleiding daarvan hebben we samen een artikel gepubliceerd over de centreerfout van ZWO-camera’s (ja, die zijn er) en zal Paul binnenkort in een tweede artikel uitleggen wat we (nou ja, voornamelijk hijzelf ;-)) hebben gedaan om zijn Intes weer goed te krijgen. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een collimatieprocedure die geheel nieuw voor mij was en sterk afwijkt van de methode die ik al een tijdje succesvol toepas op RC’s.
Paul, bedankt voor de leerzame weken en de gezelligheid!
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.