C/2022 E3 (ZTF) op 31 januari 2023 vanaf InFINNity Deck

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen C/2022 E3 (ZTF) op 31 januari 2023 vanaf InFINNity Deck

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Terwijl de afgelopen weken hier en op andere fora de foto’s van C/2022 E3 (ZTF) regelmatig opdoken, lukt het mij maar niet deze komeet voor de kijker te krijgen… tot gisteravond dan. :-)

Nu viel het nog niet mee, want met name aan het begin van de avond waren er nogal wat wolkenvelden. Ik had twee kijkers voor deze sessie in orde gemaakt:

SkyWatcher Esprit 80ED met ZWO EFW-mini, ZWO LRGB 1.25″ filters en ZWO ASI1600MM Pro Cool
    SkyWatcher Esprit 150ED met ZWO EFW, ZWO LRGB 36mm filters en een tweede ZWO ASI1600MM Pro Cool

De efemeriden van de komeet had ik afgelopen week reeds in de 10Micron GM3000HPS montering gezet, waardoor deze unguided op de komeet kon volgen.

Begonnen met de 80ED. De eerste twee sessies mislukten al na een paar minuten door langstrekkende bewolking, maar de derde was raak. Aangezien ik nog geen flauw idee had van de helderheid van deze komeet maar eens begonnen met een sessie van 30 x 30s lum en 10 x 60s RGB (of feitelijk was de volgorde BGR). Deze sessie ging goed tot aan het roodfilter, want toen was er toch weer wat bewolking, hetgeen goed aan de onderbroken sterstrepen te zien is. De opname duurde van 19:06UTC tot en met 20:01UTC en laat de staart mooi zien.

Vervolgens betrok het volledig en dus een mooi moment om alvast flats en darkflats met de Esprit 80ED te schieten. Hieruit bleek nogmaals hoe schoon de camera was die ik van @oscarkeet overgenomen heb (iets dat ik niet van mijn eigen EFW-mini kon zeggen ;-)).

De tweede sessie (na drie herstarts wegens bewolking) liep van 21:51UTC tot en met 22:16UTC en bestond uit 20 x 30s lum en 10 x 30s RGB (nu wel in die volgorde). Hieruit blijkt maar eens hoe dynamisch deze komeet is, want de smalle staart uit de eerste opname was niet meer te bekennen, in plaats daarvan is hij nu vaag en breed, terwijl ook de richting iets veranderd is.

Tot slot nog tussen 22:38UTC en 23:05UTC de kern met de Esprit 150ED gefotografeerd. Deze opname bestond uit 23 x 30s lum en 10 x 30s RGB. De drie extra lum waren per ongeluk doordat bij het wisselen naar de andere camera NINA enigszins van slag was. Niet alleen herkent NINA het merk en model camera, maar ook het exemplaar. Na wisselen wou NINA daardoor eerst geen verbinding maken en vervolgens waren in de sequence alle filters gereset. Tijdens de 3e roodopname (die daardoor dus nog in lum ging) snel de filters correct ingesteld en de sessie afgemaakt (dat dit in NINA kan is dus wel enorm handig).

Tien minuten na afloop van de derde sessie was het gedaan met de heldere hemel en dus tijd om te stoppen.

Vandaag nog even darks en bias geschoten voor de 80ED en de drie sessies met APP, Topaz en PSP verwerkt.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Mooie opname geworden Nicolàs. Daar mag je bij mee zijn. Ook ik had dat probleem met de staat. In het begin van de avond even snel wat opname in bin2x2 gemaakt om de richting van de staat te bepalen en daar sprong de staart er triomfantelijk uit. (in 1 sub). Bij de tweede serie opnamen, want ook ik had tussendoor te maken met een brede wolken baan, was de staart met moeite uit de stacks te halen. Maar goed misschien krijgen we een 2e, voor mij een 3e,  kans.

Paul

InFINNityDeck
    Participant

APP 2.0.0 bèta 13 heeft een Star Removal Tool. Het aardige is, dat je daarmee een komeet kan afbeelden zonder star-trails. De werkvolgorde is als volgt:

– Eerst stacken op de komeet, dus met Registration Mode op Comet/One Star, en bij Integration een Median Filter met Kappa High op circa 1.5 instellen. Dit levert een scherpe komeet zonder sterren op. Ik noem dit [Plaat 1].
    – [Plaat 1] laat nog wel wat vage sporen zien, maar die zijn met een clone-brush prima verder te verwijderen. Het kostte mij iets van 5 minuten om zo [Plaat 1] wat verder op te poetsen.
    – Dan stacken op de sterren met standaard instellingen, hetgeen een sterrenhemel oplevert met een uitgesmeerde komeet. Dit is [Plaat 2].
    – [Plaat 2] door de Star Removal Tool heen halen, zodat er een kale uitgesmeerde komeet over blijft. Dit is [Plaat 3].
    – De drie platen door Topaz halen om de ruis te verminderen, maar vooral om de artefacten die overblijven van de Star Removal Tool te reduceren, ander komen die later bij het combineren weer tevoorschijn.
    – [Plaat 3] als nieuwe laag in [Plaat 2] laden en deze laag op difference instellen. Hiermee trekken we de uitgesmeerde komeet van [Plaat 2] af en blijft een schone sterrenhemel over. Dit is [Plaat 4].
    – [Plaat 1] als nieuwe laag op [Plaat 4] laden en deze laag op screen instellen, zodat de twee lagen gecombineerd worden. Dit is [Plaat 5].
    – [Plaat 5] vervolgens verder bewerken als een normale opname totdat die naar het zin is.

Het eindresultaat is wat je hier ziet. Bij vergroten is te zien dat ik op de komeet gevolgd heb en daarbij een te lange sluitertijd gebruikt heb, de sterren zijn dus ovaal. Dit kan voorkomen worden door korter te belichten en meer subs te nemen. Ook de achtergrond vertoont nog wat strepen in de richting van de komeetbaan. Met wat extra poetswerk zou dit te reduceren zijn.

Vraag is natuurlijk of dit nu een goede representatie van de werkelijkheid is. De opname duurde bijna een uur en de komeet staat nu ongeveer op de plek waar deze halverwege de opname was, maar of dit daadwerkelijk correct is, is maar de vraag. Voor deze plaat zou je net zo goed [Plaat 1] kunnen combineren met een opname van hetzelfde stukje hemel op later datum, dan zijn de sterren in ieder geval goed rond te krijgen.

Nicolàs

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Meijer
    Participant

Even los van alle opnames, hoeveel werk zit hem in de nabewerking; Dat is namelijk iets wat mij tegenhoudt op dit moment, door de gedachte dat het nog een aantal uren kost om alles te bewerken “mogelijk ook i.v.m. rekenkracht tot de grafische kaart (en/of) de processor”.

Zou je mij in het kort daar iets over willen vertellen?

Steffen

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Steffen,

de nabewerking valt best mee. Op de eenvoudige manier, dus met star-trails, kostte de nabewerking 23 minuten. Daaraan voorafgaand moest APP nog wel het stacken doen, waarvoor ik denk ik een minuut of 5 nodig gehad heb om alle benodigde subs in te voeren en de juiste instellingen te maken. Vervolgens druk je op de knop Integrate en APP doet zijn werk. Dat duurde in dit geval circa drie kwartier. Normaal gesproken hoef ik dat proces niet in de gaten te houden, maar bij het verwerken van kometen moet je tijden het proces een paar keer aangeven waar de komeet in de afbeelding zit (je bent dus niet drie kwartier bezig). Dit stacken gebeurt op een aparte computer die ik normaal gesproken zelfs niet in de gaten hou (bij lange deep-sky opnames kan dit makkelijk tot een halve dag oplopen). Ik kijk gewoon na een tijdje of hij klaar is, waarna ik de eindbewerking doe die in de regel niet meer dan een half uur tot een uur in beslag neemt.

Op de ‘ingewikkelde’ manier kostte het bewerken van de komeet iets meer tijd. Het stacken gebeurde twee keer: een keer als normaal deep-sky proces (en daardoor dus ‘onbewaakt’) en een keer op de komeet (dus met aangeven van de komeet in de opnames). Dit proces duurde 80 minuten, waaraan ik dus misschien 10 minuten werk had. De nabewerking die volgde duurde 62 minuten, maar ik verwacht dat als ik het over zou doen dat het, nu ik de procedure begrijp, in de helft van die tijd kan.

Nicolàs

PS: ik gebruik geen speciale computer met speciale grafische kaart of iets dergelijks, maar een gewone pc die ik ook voor mijn werk gebruik. APP draait op de NUC van het observatorium en ook die is redelijk simpel en heeft maar 4 cores.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top