C/2022-E3 ZTF vervolg

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen C/2022-E3 ZTF vervolg

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Deze opname van komeet ZTF C/2022-E3 is van 30 jan 2022. De omstandigheden waren niet optimaal tot 22:00u UT was het eigenlijk niet te doen van wegen de bewolking die met vlagen voorbij kwamen. De snelheid van de komeet is dermate  hoog dat bij guiden op de komeet en er dan een wolk voorkomt de montering de terugvalt op sideral tracking en weer behoorlijk moet bijsturen om de komeet weer te kunnen volgen. Na 22:00u UT ging het wat beter en kon ik tot 23:30u UT de nodig subs maken, daarna werd het weer slechter. De opname zijn gemaakt met een Omegon pro 104/650 en een QSI583wsg. In totaal maar 16 sets LRGB van 60sec bin 1×1. De onderbrekingen in de sterren is de downloadtijd van de camera, die is bij bin 1×1 17sec. De staart is zichtbaar maar het houd niet over. Misschien ook wel door de storende maan die aanwezig was en te weinig subs. De subs zijn gestackt in MaximDL met Average mode. Ik heb ook geprobeerd met de Median mode maar dan verdwijnt er teveel informatie van de staart in de achtergrond. Persoonlijk vind ik die stersporen minder maar het is niet anders.

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

toch wel een mooie opname geworden. Gisteren heb ik drie opnames gemaakt en alleen bij de eerste was de staart prominent aanwezig, daarna leek hij wel vager en breder te worden.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top