C/2022-E3 ZTF

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen C/2022-E3 ZTF

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #27694
    Volman
    Participant

    Eindelijk heb ik de komeet C/2022-E3 ZTF kunnen waarnemen, dit was in de nacht van 17 op 18 jan 2023. De omstandigheden waren zeer slecht. Steeds weer kwamen de wolken door het beeld, maar ja naar weken van slecht weer probeer je alles. Wat later in de nacht klaarde het een beetje op en heb ik de kunnen volgen op de komeet zelf. Van alle foto’s die ik die nacht heb gemaakt, dit waren er 197, heb ik er maar 84 kunnen gebruiken voor het stacken. Doordat er steeds wolken langskomen en je volgt op de komeet schakelt de montering over naar sederial tijd, omdat het te volgen object niet zichtbaar was. Zodra de komeet er zichtbaar was  moet PHD2 weer snel de komeet op zijn plaats zetten. Dat geeft ook weer onscherpte in de subs. Kortom eigenlijk een drama en met stacken een groot probleem. Eigenlijk niet de moeite waard om dit hier te laten tonen, maar ik doe het toch, wachtende op betere omstandigheden. De specificaties zijn; een Omegon Pro 104/650 telescoop met een QSI583WSG camera. Opname van 60 seconden in LRGB bin 1×1 totaal maar 84 redelijke subs en doordat er gaten vallen in de stersporen heb ik gekozen voor stacken van de komeet in de Median mode zodat de sterren wazig worden. Stacken is gedaan met MaximDL de verdere bewerking is gedaan in Photoshop CS5. Wat mij opviel van de komeet is de enorme lange staart, iets wat ik daarvoor op internet niet was tegen gekomen daar sprak met maar van een wazig pluisje, niet dus. De volgen de keer ook de komeet was lager in de frame plaatsen.

    Paul

    #27695
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Paul,

    ondanks de lastige omstandigheden toch een heel redelijk resultaat.

    Kan je me ook vertellen wat de oriëntatie van jouw opname is? Ook ik zit namelijk te popelen hem vast te leggen en heb inmiddels een tweede ASI1600MM Pro Cool erbij gehaald (ex @oscarkeet en in uitstekende staat!), zodat ik zowel met de Esprit 80ED als de Esprit 150ED deze komeet vast kan leggen. Afgelopen zaterdag heb ik met de Esprit 80ED proefgedraaid, maar de hemel betrok voordat ik iets op kon slaan en de staart heb ik toen niet gezien (op het beeldscherm).

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27696
    Volman
    Participant

    De komeet is Circumpolar op het moment van deze opname zat de komeet pal noord op 13° boven de horizon. Om 22:07 UTC 17 jan 2023 was voor mijn locatie: Azimuth; 1h 47m 4s Altitule: 13° 28’4″   RA: 15h 41m 0,5s  DEC: 45° 23’23”

    Voor dit moment is het 24-jan 2023 16:56:45 UTC  Azimuth 23h 08m 33,5s Alt: 25°37’36”  RA: 15h 09m 59,3s SEC: 61°20’41”  dat is in de draak vlak bij Edasich

    Paul

     

    #27697
    InFINNityDeck
    Participant

    Mooi, wat spraakverwarring! :-)

    Ik bedoelde wat noord of RA/DEC-richtingen in de foto is/zijn…

    De komeet heb ik reeds in de montering geladen en deze vindt en volgt hem perfect. Ik kon op het beeldscherm echter niet zien welke richting de staart op stond, zag alleen een fuzzy. Ik verwacht richting noordoost, weg van de Zon namelijk (maar welke van de twee staarten). Als jouw camera opgelijnd was met RA en DEC, dan wordt het nog makkelijker de komeet meteen goed te positioneren.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27698
    InFINNityDeck
    Participant

    Opgelost: gezocht naar een foto waarbij de sterren apart verwerkt waren en die in Astrometry.net geladen. Vervolgens kreeg ik een vijftal andere foto’s van de komeet voorgeschoteld, allemaal met een prachtige dunne staart. Deze weer in WorldWide Telescope geladen, zodat de context goed te zien is. In Stellarium opgezocht en gezien dat, met de lange zijde van de beeldchip evenwijdig aan de RA, de staart circa richting twee uur te zien moet zijn. Het is dus een kwestie van de komeet richting acht uur van het centrum te houden (wel even goed opletten of de beeldchip niet 180° verdraaid zit).

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27699
    Meijer
    Participant

    Mooi om te zien Volman, ik heb nog niet eerder een foto gezien van iemand die een komeet heeft weten te fotograferen (ook nooit naar gezocht). Knap staaltje werk als je het mij vraagt.

    Stef

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top