Guiding the Skywatcher Star Adventurer

Activity Forums Astrotechniek Monteringen Guiding the Skywatcher Star Adventurer

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #11304
    Bus
    Participant

    Zoals beschreven in de handleiding van de Skywatcher Star Adventurer is het mogelijk om deze kleine reismontering over één as te guiden.

    Aangezien ik een LVI Smartguider (versie 2)  heb aangeschaft enige tijd geleden en deze nauwelijks gebruikt wordt omdat hij niet goed communiceert met mijn Meade LXD75 montering (Ligt aan de montering, niet aan de LVI) ga ik proberen om deze te gebruiken in combinatie met de SA.

    Nu zit ik alleen een beetje met het probleem hoe ik de Orion 50mm mini guider op de Star Adventurer kan monteren op een dusdanige manier dat ik deze op exact het zelfde gebied kan richten als het object dat ik fotografeer.

    Het is natuurlijk nog maar de vraag hoe goed het guiden werkt, en of het uberhaubt werkt. Maar daar gaan we binnenkort achter komen.

    Het is de bedoeling om de 300mm f/4 te gebruiken als hoofdlens. Zonder guiding op de SA kan ik grofweg 1minuut belichten met deze lens op ISO400 waarbij ik een “keepers-ratio” van ongeveer 90% heb. Nu probeer ik natuurlijk met guiding of ik de 5minuten aan kan tikken, wat echt heel tof zou zijn uiteraard. Maar dat zullen we gaan ondervinden.

    Ik post eventuele updates hier in dit Topic zodra ik de eerste bevindingen/resultaten binnen heb. Fingers crossed.

    Alle Tips en trics zijn natuurlijk welkom ;-)

    #11305
    KeesScherer
    Participant

    Je hoeft de orion 50mm SSAG niet precies op hetzelfde gebied te richten. Het is het beste om in DEC ongeveer goed te zitten, maar ook dat is niet van heel grote invloed. Omdat je alleen gaat corrigeren in RA ben je puur bezig met correctie van de periodieke fout.

    #11324
    Bus
    Participant

    Dat is alvast goed nieuws Kees. Haalt weer wat druk van de “nauwkeurigheids” ketel. Bedankt voor de tip!

    #11330
    Bus
    Participant

    Het zal dan zoiets gaan worden denk ik!

    Twee balhoofden die ik beide kan richten.

    Gerelateerde afbeelding

    #11332
    Theunissen
    Participant

    Het zal dan zoiets gaan worden denk ik!

    Ik zou wel nog even uitzoeken (op internet) of de Star Adventurer het gewicht aan kan …

    #11341
    Groot Nuelend
    Participant

    Werkt best goed. Wel zou ik de camera’s wat verder naar buiten draaien zodat de boel in evenwicht komt.

    #11380
    Bus
    Participant

    Een eerste test om te kijken of alles goed met elkaar communiceert kan vanavond plaatsvinden.

    ALs het werkt kan ik uiteraard naar een beter passende en stabielere oplossing zoeken. Eens kijken of ik de 1 minuut grens van de 300mm unguided kan overschrijden met gebruik van One-axis guiding met de LVI 2 Smartguider.

    foto van Rutger Bus.

    #11402
    Bus
    Participant

    Tot mijn eigen verbazing was het aansluiten en gaan….Direct van 1minuut subs naar 5 minuten op iso 100….Met ronde sterren :-0

    Ik was blij verrast en ben dan ook erg benieuwd wat een uurtje belichten opleverd.

    #11409
    Bus
    Participant

    Hier een single sub van 300 seconden op ISO 100.

    Guiding van de Skywatcher Star Adventurer lijkt dus te werken. de Stack van de 14 individuele subs is niet mooi vanwege dauw op de lens…dat is dus voor een andere keer. Vooralsnog heb ik aangetoont dat het guiden met de LVI een fluitje van een cent is mits er een goed helder guide ster in beeld staat.

    #11414
    Bus
    Participant

    400% crop

    #11418
    Theunissen
    Participant

    Dat ziet er netjes uit en veelbelovend uit!

    #11432
    Groenewold
    Participant

    Gefeliciteerd Rutger! Voelt lekker als je zoiets dan voor elkaar krijgt he. Volgende keer idd dauwlint eromheen (hilarisch genoeg begin ik daar nu pas mee) en ISO lekker omhoog. Goede Bias en Darks schieten en dan kom je een heel eind.

    #11435
    Bus
    Participant

    ISO omhoog???? Die snap ik niet helemaal. Als je langer gaat belichten krijg je toch overbelichte subs bij hogere ISO??

    #11437
    Groenewold
    Participant

    Qua sterren ja, maar je ziet dat je nevel nog lang niet is overbelicht. Ik schiet op ISO 1600, wat optimaal is voor m’n 6D. Als je de sterren minder overbelicht wilt hebben dan ga je aan de hdr opnames. Setje 30 sec ISO 400 en HDRComposition in PI.

    #11438
    Groenewold
    Participant

    Ik hoor net van een elfje dat je bij Nikon wellicht andere ISO’s moet gebruiken, dus daar moet je even mee experimenteren.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top