Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M31 in twee panelen op 9 en 10 september 2023
Tagged: M31, mozaiek, SkyWatcher Esprit 80ED, ZWO ASI1600MM Pro Cool
- This topic has 3 replies, 2 voices, and was last updated 2 weeks, 3 days ago by
Volman.
-
AuthorPosts
-
September 12, 2023 at 21:35 #29657
InFINNityDeck
ParticipantHet moest er dan toch maar eens van komen, sommige objecten zijn nu eenmaal te groot, zelfs voor de SkyWatcher Esprit 80ED op f/5 in combinatie met de ZWO ASI1600MM Pro Cool. Ik had M31 al een eerder gefotografeerd, gewoon als test om te kijken of bovenstaande kijker een beetje beviel. Die opname bestond uit slechts één paneel, waardoor M31 wat krap op de plaat paste. Nu wou ik toch wat meer ruimte hebben en dus dan toch maar een mozaïek in twee panelen, met 20% overlap, het Andromeda stelsel op de plaat gezet.
Het idee was dit allemaal in één nacht te doen, maar door een verkeerde instelling in NINA bij het tweede paneel ging dat paneel vreselijk de mist in en kon ik alle subs weggooien. De volgende nacht werd het onverwachts helder en dus dat tweede paneel geschoten. Het voordeel ervan was dat ik in dezelfde richting kon beginnen en dus dezelfde lichtvervuiling moest zien te trotseren. Nadeel was, dat de eerste nacht lang niet zo helder was als de tweede, terwijl in de tweede nacht wat hoge bewolking voor wat sluier zorgde.
Ik hoopte dat APP dit alles zoals altijd probleemloos zou oplossen, maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. Met name de lum-panelen bleken qua contrast zover uit elkaar te liggen, dat het gezamenlijke lum-paneel heel wat hoofdbreken kostte om fatsoenlijk te maken. Maar ook de RGB-panelen bleken niet 100% uit APP te komen, waardoor de rechter helft richting magenta neigde en de linker helft richting groen. @paulvolman meldde al dat het “…een van de moeilijkste objecten om vast te leggen [is] en dan met name de bewerking.” Een gewaarschuwd mens telt voor twee en dat hebben we geweten…
Afijn, uiteindelijk de volgende aanpak gekozen: eerst de acht losse panelen geproduceerd zoals enkelvoudige opname verwerkt worden en daarbij LNC op 1st degree gezet met 3 iterations en MBB op 7%. Die acht panelen vervolgens als lights in APP geladen en met zeven verschillende instellingen gestapeld in mosaic-mode. Uiteindelijk bleken de volgende combinaties te werken (die gaven het minste verschillen tussen de twee panelen):
L – 1st order LNC, 1 iteration, 20% MBB
R – 1st order LNC, 1 iteration, 20% MBB
G – 1st order LNC, 1 iteration, 30% MBB
B – 1st order LNC, 3 iterations, 20% MBBUiteindelijk die vier panelen in RGB-combine geladen en tot kleurenplaat verwerkt. De rechter helft bleek nog erg paars, dus in Siril de hele plaat geïnverteerd (Negative Transformation) en Remove Green Noise erop losgelaten. Na wederom positief maken was de plaat al een stuk beter. Vervolgens de achtergrond en sterkleuren links en rechts zoveel mogelijk gelijk gemaakt en in het midden de overlap van de panelen in helderheid gecorrigeerd. Daarna nog wat cosmetische handelingen (verzadiging, beetje aan de curven trekken, hier en daar wat lichte en donker banen corrigeren), met onderstaande afbeelding tot resultaat. Alle correctie voelen als prutswerk, maar van @ariebakx heb ik geleerd dat dit Post-editing heet… ;-)
Zo heb ik weer wat geleerd voor de volgende keer. In vervolg zal ik toch mijn best doen beide panelen onder gelijke omstandigheden proberen te schieten. Dus nacht 1 eerst paneel 1 en dan paneel 2 en dan de tweede nacht de volgorde omdraaien, zodat beide panelen ongeveer gelijke omstandigheden hebben.
Opname bestaat per paneel uit 180 x 30s luminance en 45 x 60s RGB. Totale integratietijd is dus 6 uur (3 uur per paneel).
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate
September 12, 2023 at 22:58 #29659Volman
ParticipantZo wat een werk heb je hier aan gehad en ook weer een leermomentje. Het resultaat mag er wezen. Ziet eg prima uit, en ja een moeilijk object.
September 14, 2023 at 09:32 #29664InFINNityDeck
ParticipantHoi Paul,
lastig is het zeker, vooral om de juiste kleur te pakken te krijgen. Ik heb een poging gedaan de plaat wat minder geel te maken, zodat de blauwe details wat beter naar voren komen. Interessant object en zeker niet de laatste keer dat ik M31 op de korrel neem.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate
September 14, 2023 at 10:52 #29665Volman
ParticipantHoi Nicolàs, de kleuren zijn zeker lastig de kern wordt snel uitgebrand. De de rand aan de ene uithoek van de Galaxy is richting rood en de andere kant zit veelmeer blauw in, probeer daar maar een balans in te vinden. Ik gebruik meesstal de sterren als referentie, maar ook daar moet je mee uitkijken. HIP3293, net naast M32, heeft een spectraal klasse F5V met een kleur temp van 6700K dat is als referentie te gebruiken, maar bij overbelichting kom je daar niet mee weg. Hoe dan ook , ik ga dit object zeker ook nog eens overdoen. De versie die jij nu hebt gemaakt lijkt mij de beste. Mijn foto zat teveel blauw in en jouw eerste was idd iets aan de rode kant. Wat ook een leuke optie is om er Ha bij te doen. Dan komen de emissienevel in buitenbanen meer tot zijn recht.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.