Messier 106

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Messier 106

Tagged: 

Viewing 3 posts - 31 through 33 (of 33 total)
  • Author
    Posts
  • #14432
    KeesScherer
    Participant

    ik hanteer momenteel 60 sec. voor Lum en 120 sec. voor RGB maar wellicht moet ik nog korter

    Klopt Rob, ik zie dat ze zelfs goede resultaten bereiken bij 10 seconden subs bij f4.0. De ZWO ASI 1600 MM Cool is een camera die inderdaad een hele andere aanpak nodig heeft dan bij b.v. DSLR of CCD. Jouw 10 en 15 seconden subs laten een mooi beeld zien met veel kleur.

    #14436
    Theunissen
    Participant

    Sterrenkleur is niets mis mee, sterker nog, bevalt mij uitstekend. Maar de stack is erg ruisig. Zou het kunnen dat de ASI ook tot een andere of verfijndere PI workflow dwingt?

    #14461
    Musquetier
    Participant

    Sterrenkleur is niets mis mee, sterker nog, bevalt mij uitstekend. Maar de stack is erg ruisig. Zou het kunnen dat de ASI ook tot een andere of verfijndere PI workflow dwingt?

    Dat is een goede vraag, normaal ziet mijn workflow er als volgt uit maar suggesties zijn welkom:

    * calibreren (APP)
    * registreren (APP)
    * normaliseren (APP)
    * integreren (APP)
    * anti vignettering of light polution (APP)
    * LRGB combine (PI)
    * eventueel DBE (als dit niet al in APP gedaan is ;-) (PI)
    * indien noodzakelijk SCNR om groen zweem te verwijderen (PI)
    * indien ook Ha gebruik een RGB extract en dan Ha bijmengen (R = (R + 80% Ha) / 1.8, G =G, B =(B + 20% Ha) / 1.2) (PI)
    * HistogramTransformation met één of meerdere stretches (PI)
    * meestal nog een ACDNR om ruis wat te temperen (PI)
    * bewaren als .tif en .jpg (en een copy .jpg ook verkleinen naar 1920 x 1080 voor forum en Facebook gebruik)

    Als ik kijk naar de masters valt mij wel op dat het vooral LRGB lagen zijn die zoveel ruis bevatten dus ik denk dat ik daar gerust 2x zoveel van zal moeten schieten (dus voor RGB 30x ipv 15x 120 sec. en wellicht voor L een stuk of 60x 60 sec.)

Viewing 3 posts - 31 through 33 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top