NGC6871 en regio – WIP

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC6871 en regio – WIP

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #15434
    Theunissen
    Participant

    In de nacht van 21 mei op 22 mei was het redelijk helder, helder genoeg om een nieuwe software setup te testen (een volledige Windows 10 machine gevirtualiseerd en draaiende op mijn Macbook). Voor het eerst heb ik Stellarium, BYE en Astrotortilla gebruikt in die combinatie.

    Als proefregio gekozen voor de regio rond NGC6871 alles met de bekende setup vastgelegd. (Canon 7D MK2, Zeiss APO 135mm, AVX montering). 61 subs van 60s op F2.8/ISO 1600, Inclusief Darks (30 subs) en Bias (100 subs) calibratie. NGC6871 is een klein en jong Open Cluster in Cygnus, het cluster bestaat ongeveer uit 50 sterren, waarvan de meest blauw en wit op een afstand van ongeveer 5135 lichtjaren van onze aarde.

    Calibratie en Integratie (en het verwijderen van Light Pollution) met APP (v1.040.1) uitgevoerd, overige postprocessing in PI.

    Met een beetje geluk word het weekend warm … en helder, het is de bedoeling dan nog meer data binnen te trekken van deze regio. Ik wil wat meer gevoel krijgen voor de hoeveelheid data benodigd om wat meer contrast en definitie in de Melkweg gebieden te bereiken (in voorbereiding op de zomernachten).

    #15450
    KeesScherer
    Participant

    Fascinerend, de overweldigende sterbeelden in dit drukke melkweggebied. Als vergelijking heb ik ook even gekeken in het Ha Zwaanmozaiek, dit is het gebied rond NGC6871 waar dan juist de Cresent en Tulp nevels opvallen en je weer goed moet kijken om NGC6871 terug te vinden. Belichtingstijd is 15 minuten.

    #15470
    Theunissen
    Participant

    NGC6871 is inderdaad niet “meer” dan een “centreer” object. Mooie plaat :-) (als onderdeel) van het mozaïek. Ik denk dat het tijd wordt voor een Hα clip-in filter :-) . Dank voor het plaatsen!

    #15490
    Michon
    Participant

    Inderdaad indrukwekkend, vergt een wereld aan voorbereiding. Ik ben een nieuwkomer en ben benieuwd hoe je die mal maakt waardoor je kunt herkennen waar je ongeveer “zit”, als ik mijn foto’s ontwikkel,, ben ik het overzicht kwijt en bij jou zie ik in het 2e plaatje de beelden fraai ingetekend. Hart, Groet Frits Michon

    #15500
    Theunissen
    Participant

    Ik heb de grens bereikt aan hetgeen wat zonder CLS of Hα filter bereikbaar is met mijn portable setup. Bijgevoegd het integratie resultaat van APP (en LPC bewerking) en stretch in PI. 47x120s (vannacht met guiding)… vrijwel een kopie van 61×60 resultaat.

    #15502
    Theunissen
    Participant

    Inderdaad indrukwekkend, vergt een wereld aan voorbereiding. Ik ben een nieuwkomer en ben benieuwd hoe je die mal maakt waardoor je kunt herkennen waar je ongeveer “zit”, als ik mijn foto’s ontwikkel


    @keesscherer
    gebruikt SGP (Sequence Generator Pro): http://mainsequencesoftware.com/Products/SGPro voor de planning en sturing op het mozaïek.

    Ik gebruik AstroTortilla: https://sourceforge.net/p/astrotortilla/home/Home/ feitelijk voor de sync en het centreren (middels de platesolve)

    ben ik het overzicht kwijt en bij jou zie ik in het 2e plaatje de beelden fraai ingetekend

    Zowel Kees als ik gebruiken hiervoor de ImageSolve (Platesolve) en Annotation scripts van PixInsight:

    https://www.starry-night.nl/articles/pixinsight-gids/7-pixinsight-plate-solving/

    #15504
    Theunissen
    Participant

    En het Optolong 7Nm Hα filter is besteld.

    #15567
    Theunissen
    Participant

    Al verder experimenterende heb ik de 60s en de 120s versies opnieuw in APP gestacked, een LPC bewerking uitgevoerd en overgeheveld naar PI. In PI heb ik de normale postprocessing procedure gevolgd met deze keer een additionele sterreductie middels het uitvoeren van HDRMultiscaleTransform op een clone, het creëren van een mask met Starmask en uitvoeren van een subtiele MorphologicalTransformation op het “origineel”.

    Ik ben nog aan het experimenteren met de Starmask settings teneinde een nog sterkere sterreductie te bewerkstelligen.

    De kleurbalans is nog niet helemaal optimaal maar dit image wordt als het goed is toch nog voorzien van extra Hα data.

    #15568
    Groenewold
    Participant

    Al inzoomend ziet dit er toch indrukwekkend uit hoor, prachtig scherp en (bijna) zonder coma. Subtiele variaties komen er ook steeds wat mooier uit. In de hoekjes kan je wel een soort blauw-shifting zien, is dat gewoon dat beetje coma wat er nog in de lens zit?

    #15570
    Theunissen
    Participant

    Dank dank, inzoomen is inderdaad de truc. Er is inderdaad minimale? CA en coma zichtbaar (overigens in alle Zeiss 135mm opnamen die ik tot heden gemaakt hebt). Los van het glas (waar de Samyang niet voor onder zal doen), kan ik gewoon geen focus verloop waarnemen met deze lens, ik denk dat dit ook een positieve bijdrage is aan het eindresultaat.

    Ik ben misschien nog blijer met de opzet die geslaagd is, een relatief eenvoudige setup met een goede lens, meer productie (data :-) ) en toch alle principes onder de knie kunnen krijgen.

    Nu is het doel om dit image verder op te krikken qua contrast en structuren.

    #15571
    Michon
    Participant

    Dank voor jullie links mbt de plate solving, ik heb weer huiswerk.

    #15661
    Theunissen
    Participant

    Mijn eerste Hα resultaat van de NGC6871 regio nodigt uit tot analyse :-) en een interessante casus voor APP. Onderstaande image is gestacked (6x600s) met APP (en het Hα algoritme). Ik neem aan dat de sterke coma vorming in de hoeken door de 10 minuten belichtingstijd is versterkt (10m per sub). De omstandigheden waren trouwens redelijk slecht met heiige condities.

    Calibratie heb ik met 600s darksubs uitgevoerd (2 jaar oude subs).

    Is van deze subs met APP wat te maken @bula ? Ik ben uiteraard wat aan het experimenteren met de APP tools maar ik heb nog geen bruikbaar resultaat gerealiseerd.

    #15662
    Bus
    Participant

    Haal je die 600sec met de AVX montering Marc?

    #15663
    Theunissen
    Participant

    Haal je die 600sec met de AVX montering Marc?

    Ja, geen probleem, ik heb overigens wel gegidst.

    #15665
    Haverkamp
    Participant

    Hoi Marc,

    Allereerst gaaf! je eerste H-alpha opname ;-)

    Heb je bad pixel mapping niet gebruikt? Mogelijk bereik je een veel betere calibratie zonder darks, maar enkel met een masterbais van de juiste ISO en een Bad Pixel Map.

    Verder zie ik cirkels in je data (zichtbaar door niet goede calibratie mogelijk, dus misschien weg te krijgen). Ik denk dat je misschien enorme veld rotatie hebt door de lange belichting met een pooluitlijning die niet accuraat genoeg was?

    Zit er wat veschuiving tussen je opnames door dithering of helemaal niet?

    Mabula

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top