Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author
    han.k
    Participant

Momenteel ben ik aan het experimenteren met het astronomisch solven van smartphone foto’s. Dit is heel lastig want je krijgt typisch maar 5 a 15 sterren op de foto. Het idee is een applicatie te ontwikkelen waardoor je de smartphone camera kan gebruiken voor het richten van een Dobson of telescoop.

Om de technische haalbaarheid te toetsen zoek ik smartphone opnames gemaakt van de sterrenhemel zonder enige hulpmiddelen of voorzet lens. Dit kan door de telefoon eenvoudig op een buitentafel te leggen en met de timer optie een of meer opnames te maken van het zenith, zuiden, oosten of wat zichtbaar is. De typische belichtingstijd zal iets van 0.1 seconden zijn dus er zal niet veel te zien zijn. Als je de opnames kan delen met vermelding van type phone kan ik de haalbaarheid van een nieuwe app onderzoeken. Je kan ze delen door ze te uploaden naar https://nova.astrometry.net en de link te delen. Solven lukt meestal niet maar de link maakt het mij mogelijk om de foto te downloaden en te gebruiken voor experimenten.

Han

Bakx
    Participant

Het lijkt me met de maan in het beeldveld, een toer om dan nog sterren te registreren.
    Ik zal vanavond tijdens een heldere bui eens wat proberen.
    Je hebt vast zelf ook al wat uitgeprobeerd.

han.k
    Participant

De Maan is niet erg. Het probleem is de korte belichtingstijd en de bijzonder kleine lensopening. Dan valt de hemelachtergrond weg en blijven er een paar sterren tot circa magnitude 3.5 over. Momenteel heb ik zeven fotos waarvan twee door nova.astrometry.net gesolved kunnen worden en zes van zeven kan ik met mijn speciale software solven. Het blijft moeilijk. Het gaat technisch waarschijnlijk net. Helaas kan je in software de telefoon belichtingstijd niet langer maken. Belichtingstijd wordt door camera zelf bepaald.

Maak foto’s in een paar richtingen. niet met de hand maar terwijl de telefoon ligt en op zelfontspanner (timer) een opname maakt.  Heeft je camera meerdere cameras probeer dan deze allemaal.

Han

Volman
    Participant

Han, ik heb zelf al veel gedaan met alleen een smartphone zelf startrails is echt heel leuk. Dat zijn pver het algemeen lange belichtingstijden,  maar dat zal niet de bedoeling zijn. Ik heb geen foto’s van 0,1 sec dus moet er wat gemaakt worden. Welke ISO waarde wil je hebben en moeten de foto’s in .JPG zijn in RAW, wat met mijn Huawai P20 Pro CLT-L29 dan een .DNG bestand wordt.

Hieronder trouwens een leuk voorbeeld van startrails met de Huawai P20 Pro ISO 800 belichting 1794,7 seconden met een 6mm lens f/1.8

Paul

han.k
    Participant

Paul,

Jouw Huawai lijkt een prima phone for solving.  De belichtingstijd van mijn Samsung S7 is niet te beinvloeden. Ook niet met applicatie software. Stacken werkt ook niet goed. Jpeg is ook niet ideaal. Raw is veel beter.

Een belichtingstijd van een paar seconden en een normale ISO (800?) moeten solven heel gemakkelijk maken. Als je die als RAW kan bewaren is helemaal top. Dat betekend waarschijnlijk dat de opnames 12 of 14 bit diep zijn. Dan kan je waarschijnlijk beter via een ander site delen.  E.v.t. gezipped via https://ufile.io/ en de link doorgeven. Bij langere belichtingstijd dan een paar seconden dan lijkt me dat de sterren ovaal worden maar ik heb het niet nagerekend. De sterren moeten redelijk rond zijn ander negeert de solver deze.

Han

Volman
    Participant

Han, Ik ik kijk in wat opnamen die ik eerder heb gemaakt lijkt mij 6 seconden nog haalbaar zonder dat de sterren streepjes worden, ga ik vanavond uit proberen. Ik had een .RAW file van 15 seconden, ISO800 en daar zag ik wel de sterren streepjes worden, ik heb een crop daarvan hier bijgevoegd, bestand is ander veel te groot voor de site. Met de Camera Raw 6.0 plugin in Photoshop maakt die uiteindelijk een 8 bits foto van de opname. De resolutie in .RAW is 5456 x 7280 en volgens mij zelfs 16 bits, maar dat weet ik niet zeker, kan dat ook niet terugvinden. Het bestand van is 78.032 Kb groot.

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Han,

erg mooi idee, maar mijn 2-3 jaar oude Samsung A6 (Android) bakt er helaas niets van… Telefoons worden steeds beter, dus ik kan me voorstellen dat het merendeel nu wel redelijke platen schiet.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

Volman
    Participant

Han, Ik heb 3 foto’s in .jpg geupload naar nova.astrometry.net of dit goed gegaan is weet ik niet want ik zie alleen de laatste foto. Hoe dan ook het zijn 3 foto’s een van 2 sec, 4sec en 6 sec. Allemaal ongeveer van het zelfde gebied, gemaakt met de Huawai P20 Pro, maar alle infotmatie staat in de meta. Ik ga nog proberen en een via ufile.io te doen.

Paul

Volman
    Participant

Han, dit is de link waar ik de raw file van de 4 sec versie naar toe heb gestuurd.
    https://ufile.io/1nki7jub  ik hoop dat dit lukt. Als dit gaat dan kan ik nog wel meer files uploaden als je dat wilt.

linkje

Paul

Volman
    Participant

Nog even voor de andere die geen astro foto’s kunnen maken met de smartphone. Dit is wat mijn Phone doet met 6 seconden ISO800  en voor de site behoorlijk gecomprimeerd, verder niets aan gedaan. Midden onder Orion met daarboven Mars boven Betelgeuse, rechts daarvan Aldebaran en natuurlijk de Pleiaden.

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Ik vind in mijn camera-app nog wel een Pro-functie. De maximale ISO is daar 800, de maximale sluitertijd is echter maar 1/10s. Ook de Samsung A3 komt helaas niet verder dan dat.

Nicolàs

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

InFINNityDeck
    Participant

Nog even voor de andere die geen astro foto’s kunnen maken met de smartphone. Dit is wat mijn Phone doet met 6 seconden ISO800 en voor de site behoorlijk gecomprimeerd, verder niets aan gedaan. Midden onder Orion met daarboven Mars boven Betelgeuse, rechts daarvan Aldebaran en natuurlijk de Pleiaden. Paul

Onwijze foto, Paul! Bizar wat er met een telefoon mogelijk is.

Nicolàs

han.k
    Participant

Paul,

Het solven van de Huawai opname gaat gemakkelijk. De bitdiepte is 10 bit. Meer dan genoeg sterren. Meer opnames zijn niet nodig want die zullen ook gemakkelijk te solven zijn.

Waarschijnlijk is het nu interessanter om het te proberen met de wat mindere telefoons als de A6 :)  Ik heb mijn algorithm nu zo verbeterd dat voor mijn S7 phone ik 9 van de 10 opnames kan solven. Dat lukt nova.astrometry.net niet. Wel heb ik de ster herkenningspatronen aangepast. De quads (4 sterren) worden nu niet van 4 sterren die dichtbij mekaar staan gemaakt maar willekeurig. Het aantal quads neemt dan wel heel snel toe. Dit werkt beter bij weinig sterren en eventuele storende spooksterren/hotpixels. Zie bijlagen.  Ook heb ik een opname van mijn S7 bijgevoegd om te illustreren wat de solver aankan.

Dus opnames van A6 of andere telefoons zijn welkom.

Han

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Volman
    Participant

Han, Ik had gisteren ook nog een foto gemaakt van de maan met ISO800 en een belichting  van 1/17 sec dezelfde waarde die de A6 van Nicolàs ook heeft in zijn Pro stand. Hier zie je de maan op maar alleen in de RAW zit ik ook wat sterren. Dit is de uplink van ufile.io link kun je ook uitproberen. Ik zal de .jpg wel via nova uploaden

Paul

han.k
    Participant

Deze laatste opname is net iets te slecht voor solven. Nova.astrometry.net lukt het ook niet:

https://nova.astrometry.net/user_images/6765277#original

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top