Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Hoi Han,

ik heb je zojuist per mail een link gestuurd naar 10 opnames met mijn Samsung A6. Mij benieuwen…

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

han.k
    Participant

Nicolàs bedankt. Helaas zijn alle opnames niet te solven. Er zijn wat hints van twee of drie sterren maar niet genoeg. Ik zie het zelfde by mijn oude J5 phone. De conclusie is dat solven van smart phones gaat, maar alleen voor de duurdere en nieuwste modellen met de beste cameras. Verder merk ik dat solven mischien wel 20 or 30 seconden kost. Dat is niet zo bruikbaar.

Ik denk dat ik dit smartphone solven nog even laat liggen.

Een ander plan is de telefoon orientatie sensor gebruiken. Deze geven direct feedback van de telefoon orientatie. Dat wordt ook gebruikt in applicaties als Sky Safari. Als ik me goed herinner kunnen de afwijkingen enige graden zijn. Maar misschien helpt als je de sensor calibreert met een bekende heldere ster of deepsky object. Als je in de buurt van dit calibratie punt blijft is de nauwkeurigheid misschien bruikbaar. Ik heb een demo applicatie waar de sensor X,Y,Z positie wordt uitgelezen. De waarden zijn dan gemakkelijk in Ra, Dec of Azimuth, Altitude om te zetten.

In principe zou je dan de telefoon tegen de Dobson of andere telescoop kunnen klemmen in een willekeurige orientatie. Zodra de telescoop is uitgericht op een bekende heldere ster als Canopus, Rigel dan zou je met een calibratie opdracht de uitlezing kunnen “ijken”. Dat is relatief eenvoudig vectorrekenen. Dit lijkt uitvoerbaar. De diverse goniometrie routines kan ik uit mijn bestaande programmas kopieren.

Zijn er al phone applicaties waar je de orientatie sensor kan calibereren? En zo ja is dat bruikbaar?

Han

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Han,

Ik was er al bang voor, aangezien een snelle stretch in Paint Shop Pro weinig sterren opleverde. Heb je nog een poging gedaan de tien opnames te stacken? Ze zijn allemaal in dezelfde richting genomen (zenit).

Er zijn wel applicaties die je vragen je telefoon volgens een bepaald patroon te bewegen om hem nauwkeuriger te maken (wellicht zit dit zelfs standaard ingebouwd). Evengoed hoef je geen nauwkeurigheden van beter dan een paar graden te verwachten en met name het azimut is heel erg afhankelijk van de omgeving waar je staat, aangezien deze op magnetisme werkt. Sleutelbossen (en andere metalen voorwerpen) en elektronica hebben dus een flinke invloed, evenals je geografische locatie en het jaar waarin je de meting doet. Wat het metaal betreft: Start Stellarium maar eens en houd dan een metalen voorwerp of een magneet in de buurt van je telefoon, je zal de hemel meer dan 10 graden zien verdraaien.

Evengoed kan je zelfs zo’n slechte oriëntatie nog wel gebruiken als startrichting voor de plate-solve, mits je je maar realiseert dat deze startrichting zo slecht is. Beter dan circa 25 graden is ie al snel.

Nicolàs

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

han.k
    Participant

Je test opnames heb ik niet gestacked. Ik heb het pas geprobeerd maar de stackresultaten van jpeg files was slecht.

Ik ben nu aan het experimenteren met de gemeten  X, Y, Z  waarden. Het vreemde is dat de maximale Y amplitude groter is dan die van X, Y.  Zonder een gelijke maximale amplitude wordt dit geen success. Ja ik zie ook dat metaal een invloed heeft. Blijkbaar is de meting genoeg voor een grove oriëntatie maar niet voor precisiewerk :( . Dit ziet er niet goed uit voor mijn project. Die indruk krijg ik ook van wat forum berichten over deze toepassing.

Han

Volman
    Participant

Hoi Han, Bij ons op sterrenwacht Saturnus geven wij elk jaar in januari een waarneemcursus en daarbij hebben we het ook over de apps op de telefoon om de sterren en planeten aan de hemel te laten zien en met het kompas het noorden te bepalen. Je hebt dan een hele groep mensen met allemaal verschillende telefoons en apps, iedereen heeft hierin zijn eigen keuze. Dan sta je buiten met dit groepje mensen en als je dan ziet hoe onnauwkeurig die apps werken. Voor een globale positie best wel leuk maar niet voor serieus bepalen van de positie. Met name het magnetisch noorden bepalen is een drama met een telefoon. Je moet wel eerst het kompas kalibreren door de telefoon is een soort acht lus te bewegen, dit gaf Nicolàs ook al aan en dat zijn apps die al in de telefoon zitten. Maar het grootste probleem met de magnetische sensor is de invloeden van het magnetisme door objecten in de omgeving en de magneten in de hoesjes van de telefoon. Met name die magneten maken een telefoon onbruikbaar ook al haal je de hoesjes weg, dan nog duurt het vrij lang voor de componenten in de telefoon die restwaarde van het magneetje kwijt zijn. Als je de ‘locatie’ knop op de telefoon aan heb staat is zijn de ‘sky’ apps wel wat beter maar het magnetisch noorden wordt daar niet beter van. Als je dan ook nog de telefoon op de telescoop wilt leggen voor om de positie te bepalen dan zijn de metalen onderdelen van de buis, montering, elektronica en  motoren toch een behoorlijke storende factor.

Paul

han.k
    Participant

Hallo Paul,

Bedankt voor de info. Ja de conclusie van dit draadje is dat solven van beelden van de beste smartphones gaat maar alleen met de beste telefoon cameras. De oriëntatie sensor kan daarbij helpen om de globale richting te bepalen wat helpt om het solving process te bespoedigen. Dat deze app gaat werken voor misschien 10% tot 20% van de telefoons is te weinig en ontwikkeling gaat veel tijd kosten en vraagt daarnaast ook veel begeleiding voor de telefoons waar het niet of onbetrouwbaar werkt.  Je ziet dit ook in de commentaar van de “Celestron StarSense Explorer”. Veel teleurstellingen.

Praktisch nut van een phone app is ook beperkt. Het was een leuk experiment maar niet goed uitvoerbaar.

Han

han.k
    Participant

Tot mijn verbazing kan ik toch lange belichtingen maken en als RAW files opslaan met mijn S7 telefoon. In menu Fotogrootte kan je JPEG/RAW selecteren. Verder is het zaak de PRO mode te activeren met een swipe. Dan kan je belichten tot 10 seconden. Nu nog een heldere nacht om dit uit te proberen.

Nicolàs,

Het kan zijn dat de A6 ook een PRO menu heeft. Klopt dat? Indien zo misschien nog eens interessant  om dit uit te proberen:

https://smartandroid.fr/en/comment-faire-les-reglages-photo-sur-un-samsung-galaxy-a6/

Han

InFINNityDeck
    Participant

Tot mijn verbazing kan ik toch lange belichtingen maken en als RAW files opslaan met mijn S7 telefoon. In menu Fotogrootte kan je JPEG/RAW selecteren. Verder is het zaak de PRO mode te activeren met een swipe. Dan kan je belichten tot 10 seconden. Nu nog een heldere nacht om dit uit te proberen. Nicolàs, Het kan zijn dat de A6 ook een PRO menu heeft. Klopt dat? Indien zo misschien nog eens interessant om dit uit te proberen: https://smartandroid.fr/en/comment-faire-les-reglages-photo-sur-un-samsung-galaxy-a6/ Han

Hoi Han,

ik heb nogmaals gekeken, maar kom echt niet verder dan 1/10s. Ook deze site bevestigt dat: https://www.camerafv5.com/devices/manufacturers/samsung/sm-a600n_a6lte_1/

Exposure and ISO

1/45,455 – 1/10     Manual exposure range
    64–1600     ISO range
    640     Maximum analog ISO

De 1600 en 640 ISO kan ik niet vinden, maar dat scheelt ook te weinig om nuttig te worden, helaas.

Nicolàs

han.k
    Participant

Die zelfde site geeft voor mijn S7 (SM-G930F) ook maar een 1/10 seconde aan. Maar in de verklaring bij alle telefoons staat dit:

Manual exposure range
    The range of supported manual exposure in seconds (minimum or shortest to maximum or longest). This camera might support exposures outside this range, but only in automatic mode and not in manual exposure mode. Also, note that this range is the one third-party apps have access to, as often the first-party app preinstalled on the phone by the manufacturer might have privileged access to the hardware and offer longer or shorter exposures times.

Third party access is bv mijn experimentele app. Dus ik kan alleen langer dan 1/10 seconden belichten met de originele camera app. Het speciale PRO camera menu bereik je na het opstarten van camera app met een swipe over het scherm van links naar rechts. De PRO menu opties zijn niet instelbaar in het normale camera settings menu.

Han

InFINNityDeck
    Participant

Helaas, swiping van links naar rechts levert bij mijn telefoon de selfie-modus op.

Nicolàs

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top