-
InFINNityDeck started the topic MountMonitor nu ook voor ASCOM in the forum Automatisering 6 years, 2 months ago
Circa twee jaar geleden ben ik begonnen met het schrijven van MountMonitor, een Java-programma om het volggedrag van mijn 10Micron GM3000HPS montering te kunnen analyseren. Aanvankelijk was deze software alleen in staat om het LX200 protocol te gebruiken, de Java naar COM verbinding bleek aanvankelijk een lastig te nemen drempel. Sinds januari…[Read more]
-
Dekker replied to the topic ZWO ASI 294MC Pro hot pixels in the forum Camera’s en Accessoires 6 years, 2 months ago
Had ik ook gedacht bias,darks en flats zijn toegepast.
Ik heb Mabula ook een mail gestuurd wacht nog op antwoord
-
InFINNityDeck replied to the topic ZWO ASI 294MC Pro hot pixels in the forum Camera’s en Accessoires 6 years, 2 months ago
Dat niet, maar gebruik je bias, darks en flats in je processing? Dan zou het normaal gesproken moeten verdwijnen.
Nicolàs
-
Dekker started the topic ZWO ASI 294MC Pro hot pixels in the forum Camera’s en Accessoires 6 years, 2 months ago
Ik heb mijn ASI294MC al een tijdje in gebruik.Wat mij de laatste tijd opvalt dat ik in het centrum van het beeld een rond gebied heb met meer hot pixels.
Het ligt niet aan vocht wand de droog “pillen”zien er nog prima uit.
Heeft iemand daar ervaring mee?
-
Bakx posted an update 6 years, 2 months ago · updated 6 years, 2 months ago
Nog een resultaat van 2 heldere nachten onlangs.
M51 vanuit Borger
Geschoten in 2 nachten met de Atik16200 achter de 10″f/4 newton.
49x300s Luminance
30x300s R-G-B
20x300s Ha
totaal 8h20min exposureFlink moeten bijknippen bij de brandpuntsafstand en grote beeld-chip.
M51V4V1- 6 people like this.
-
Hoi Arie,
prachtige plaat!
Afgelopen jaar heb ik hem ook op de korrel genomen, maar had moeite met de kleuren zo licht te krijgen zonder dat alles gewoon wit werd en tegelijkertijd was mijn histogram aan de linkerkant zwaar geclipped. Met de nieuwste APP lijkt me dat veel beter te lukken en naar aanleiding van jouw plaat meteen mijn stacks…[Read more] -
Hij is werkelijk schitterend geworden Arie!
-
Enorm fraaie plaat van M51! proficiat!
-
Musquetier replied to the topic Venus op 8 april 2020 in the forum Zonnestelsel 6 years, 2 months ago
Nicolàs,
Als je een Venus filter hebt zie je Venus niet meer ;-)
groet,
Rob -
han.k started the topic Magnitude van komeet C/2019/Y4 (Atlas) meten met ASTAP in the forum 6 years, 2 months ago
De magnitude bepaling van een komeet is niet eenvoudig. Vooral niet als er sterren in de achtergrond zichtbaar zijn.
In onderstaande video (5 minuten) laat ik zien hoe de komeetmagnitude bepaald kan worden met het programma ASTAP.
In het Engels:
-
Frank_Teunissen posted an update 6 years, 2 months ago · updated 6 years, 2 months ago
Zon in Hα, 12 april 2020
Bij een zeer goede seeing de Zon in H-alpha opgenomen. Aan de noord-westelijke rand waren wat protuberansen te zien. Opvallend was de losgekomen vlam aan de westelijke zijde. Ik schat dat deze protuberans zo’n 200.000km boven het oppervlak uitkwam.
De grootte van de Aarde op schaal (niet de afstand!), heb ik in de foto…[Read more]- 7 people like this.
-
Dat is toch ook wel heel mooi zo.
Ik heb hier geen verstand van, maar dit lijkt mij een bijzonder fraaie opname Frank. -
Bijzonder fraai, jouw 60mm Lunt doet niets onder aan mijn 80mm! Ik neem aan dat je geen barlow gebruikt hebt?
Nicolàs
-
Dank jullie wel voor jullie commentaar.
Het zat met de seeing goed mee. Ik heb inderdaad geen extender gebruikt, Nicolàs.
-
Pommolov‘s profile was updated 6 years, 2 months ago
-
van Overzee replied to the topic NGC 2237 Rosettenevel in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Ha Kees het lek is boven water. Een tijdje geleden ben ik met de Star Adventurer bezig geweest. Dan moet je de Dec as uitschakelen door een 1 door een 0 te vervangen alleen de RA as wordt gecorrigeerd.. Later heb ik hem weer aangezet door de 0 door een 1 te vervangen. Vanavond zag ik weer dat alleen weer de RA as werd gecorrigeerd. Ben toen…[Read more]
-
InFINNityDeck started the topic Venus op 8 april 2020 in the forum Zonnestelsel 6 years, 2 months ago
Op 7 en 8 april 2020 was de voorspelling volgens MeteoBlue ideaal qua seeing: Index 1 had de maximale waarde van 5, Index 2 was 4 tot 5, dus ook vrijwel maximaal. Ik had nog geen kans gezien mijn ‘gerepareerde’ C11 EdgeHD te testen, dus dit leek een uitstekende gelegenheid. De eerste series deed ik met de kijker zoals hij retour gekomen was, maar…[Read more]
-
van Overzee replied to the topic NGC 2237 Rosettenevel in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Nogmaals bedankt Kees.
Zelf heb ik de lacerta MGEN, ben aan het zoek naar jouw opties. In de handleiding van de CGEM montering heb ik ook het een en ander gevonden.Ben er mee bezig.
Hans
-
KeesScherer replied to the topic NGC 2237 Rosettenevel in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Hans, de sterstrepen staan in de Dec richting. Zie vergelijking met een opname van mij met grid. Dat zou betekenen dat er speling in Dec is en wanneer je PHD2 gebruikt dan is dit te voorkomen door het uitschakelen van correcties in Dec in 2 richtingen. Wel even proberen welke richting dan gekozen moet worden.
Zie ook: “PHD2 autoguiding deel 2“…[Read more]
-
van Overzee replied to the topic NGC 2237 Rosettenevel in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Tja Kees, het is mij ook een raadsel. Volgens mij is, zo ver ik kan voelen, geen speling in de dec as.
Heb alleen wel de kijker om de dec as alleen horizontaal uitgebalanceerd. Dit leverde weinig verbetering op.
Wel opvallend was, dat de Lacerta geen correctie om hoog gaf tijdens het volgen. Het calibreren leverde geen problemen op.
Heb dit…[Read more]
-
van den Burg became a registered member 6 years, 2 months ago
-
KeesScherer replied to the topic NGC 2237 Rosettenevel in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Hans, die balanceerproblemen zijn nog steeds te zien. Wat ging er fout? (Dit is het beeldcentrum)hans
-
van Overzee started the topic NGC 2237 Rosettenevel in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
In de periode van 21 t/m 27 maart zijn er aardig wat heldere nachten geweest. Een aantrekkelijk onderwerp leek de Rosettenevel. Een van de voordelen was, dat deze nevel om ca 23,00 uur achter het dak van ons huis verdween, zodoende werd het niet al te laat en kon ik het op deze manier het lange tijd volhouden. Vanwege het mooie weer kom ik de…[Read more]
-
van Overzee started the topic Venus bij de Pleiaden in the forum Zonnestelsel 6 years, 2 months ago
Afgelopen vrijdagavond (3/4) stond Venus bij de Pleiaden.
Heb toen een poging ondernomen om dit vast te leggen.
Uit de achtertuin gaat het eigenlijk niet, om ca 21,00 uur als het nog niet donker is verdwijnt Venus achter het dak. Dan maar uit de voortuin met de Star Adventurer
Ik had heel wat subs gemaakt van 2 minuten. Door de neonverlichting…[Read more]
-
van Overzee replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Bedankt Kees, dat is een schitterende montering!
-
KeesScherer replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Ha Hans, ik ben niet overgegaan op off-axis guiding. Ik gebruik een 10 micron GM2000 montering die zo nauwkeurig is dat er geen guiding nodig is.
- Load More











