-
InFINNityDeck replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Ja, inderdaad. Je kan eventueel ook een stuk waterleidingbuis van 12mm gebruiken. Het voordeel daarvan is, dat je het uiteinde plat kan slaan om daar, ter bevestiging, een gat in te boren. Wel is het dan handig eerst het contragewicht er op te monteren.
Nicolàs
-
van Overzee replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Ha Kees duidelijk, voor mij is dit ook een probleem. Ben je overgegaan op off axis guiding?
Je volgkijker zie ik niet meer?
-
Andrea replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Nou, dat bedoel ik inderdaad, Nicolas. Dank je wel voor de tips.
Misschien is grind en een plastic flesje wel het andere extreem, het mag wel enkele tientjes kosten :-). Bestaande systemen kosten in het algemeen minimaal een paar honderd Euro en ook alleen 2 ADM zwaluwstaart klemmen zijn even duur. Ik heb pas best veel uitgegeven aan een AVX…[Read more] -
InFINNityDeck replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Ik had Andrea op AF al verwezen naar mijn artikel, maar hij is duidelijk op zoek naar een goedkoper alternatief.
In een ijzerwinkel is het in ieder geval mogelijk om een stuk rond van bijvoorbeeld 10-12mm diameter te halen (ook een beetje bouwmarkt heeft dit, maar dan meestal niet mooi glad afgewerkt). Deze zou redelijk gemakkelijk aan de…[Read more]
-
KeesScherer replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
De meeste verbindingen lopen via 1/4″ boutverbindingen. Daarmee kom je al een heel eind, en je kan vaak via de aanwezige gaten met 1/4″ bouten verder bouwen. En anders toch via zo’n dovetail klemdinges….IMG_boutjes
-
Andrea replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Ziet er mooi uit Kees. Ja, astro winkels hebben mooie (vaak dure) spullen beschikbaar maar ik dacht meer aan iets die je met relatief weinig geld kunt samenstellen met artikelen uit de lokale bouwmarkt of ijzerwinkel ;-)
-
KeesScherer replied to the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Ik gebruik deze oplossing, dovetail klemdingen met schuifgewichten. De schuifgewichten zijn zelf te maken natuurlijk, maar de dovetail klemdingen zou ik gewoon kopen.contra
-
InFINNityDeck replied to the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Die indruk heb ik ook. Voorheen was de horizon oranje, nu is ie grijs.
Nicolàs
-
Andrea started the topic Schuifgewichten – balanceren telescoop in the forum Telescopen 6 years, 2 months ago
Beste mensen, door gebruik van zware oculairs en een binoviewer is het noodzakelijk om de telescoop te balanceren op de declinatie as met extra gewichten.
Ik heb tot nu toe een paar halter gewichten op een vast plek gemonteerd, maar dat werkt niet optimaal. Ik zou graag een systeem willen bouwen met schuifgewichten zoals bijvoorbeeld hier op de…[Read more] -
Andrea became a registered member 6 years, 2 months ago
-
Musquetier replied to the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Volgens mij nu met de Corona crisis staan veel kassen ‘s nachts qua verlichting uit. Het lijkt veel donkerder nu…
-
InFINNityDeck started the topic Zon op 5 april 2020 in the forum Zonnestelsel 6 years, 2 months ago
Vandaag was de Zon weer eens wat minder saai. Er was een fraaie protuberans te zien en een paar leuke oppervlaktedetails. Ik moet hierbij wel vermelden dat dit door de Lunt gezien was, in wit-licht (dus met het Baader zonnefoliefilter) was de Zon saai zoals we de laatste tijd van haar gewend zijn.
Ik heb de Zon met zowel de 80mm Lunt als met de…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Ik zit in Castricum. Ook hier uiteraard de nodige last van lichtvervuiling. Voor al met objecten als de Hamburger Galaxy merk ik dat, dan is de bovenkant (gezien ten opzichte van de horizon) donkerder dan de onderkant. Bij die Hamburger Galaxy is dat relatief eenvoudig te corrigeren met APP, bij NGC7129 is dit vrijwel onmogelijk door de sterk…[Read more]
-
Groenewold replied to the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
Super, welke lokatie zit je ook alweer? Weken aan data, dat heb ik lang niet gehoord.
-
Groenewold replied to the topic Komeet Atlas (C/2019 Y4) zou een leuke afleiding vormen in the forum Kometen 6 years, 2 months ago
Top, ben heel benieuwd naar jouw opnames als de komeet half zo groot is als de zon. ;)
-
KeesScherer replied to the topic Komeet Atlas (C/2019 Y4) zou een leuke afleiding vormen in the forum Kometen 6 years, 2 months ago
Eindelijk de eerste opname kunnen maken. Dit is 1 x 300 seconden, 2 april om 21:45 lokale tijd, 20:45 UTC.C2019Y4_ATLAS__20200402-pub
-
InFINNityDeck replied to the topic NGC7129 augustus-september 2019 in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
De afgelopen weken nog wat lum bijgeschoten, in totaal zit ik nu op 1731 subs:
Lum: 1060 x 60s = 63600s
Lum: 40 x 120s = 4800s
Rood: 170 x 120s = 20400s
Groen: 194 x 120s = 23280s
Blauw: 183 x 120s = 21960s
H-alpha: 84 x 300s = 25200sTotaal 159140s, oftewel 44 uur, 12 minuten en 20 seconden, denk dat ik nu wel een beetje op de grens zit wat nog…[Read more]
-
InFINNityDeck started the topic Hamburgertje tussendoor in the forum Deepsky 6 years, 2 months ago
De afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest met het verzamelen van lum van NGC7129. Aangezien deze pas vanaf circa middernacht boven de 30° hoogte stond, zocht ik een invulling voor de uren ervoor. Tijdens tests die ik de afgelopen weken met de nieuwe firmware voor mijn mount gedaan heb, kwam ik toevallig op de Leo triplet terecht. NGC3628,…[Read more]
-
van Overzee started the topic Samenstand Jupiter Saturnus en Mars in the forum Zonnestelsel 6 years, 2 months ago
Vanmorgen dinsdag (31/3) om ca 6,15 uur de samenstand tussen Jupiter (rechts), Saturnus (links boven) en Mars (links onder) vanaf het balkon van mijn huis in Haarlem.IMG_1754 80 mm t=0,3 sec ISO 800
-
InFINNityDeck replied to the topic Reflectie-volle-Maan eind maart 2020 in the forum Zonnestelsel 6 years, 3 months ago
Goed, een dag later is de Maan dan 9% verlicht. Voor het blote oog is de hele schijf nog steeds zichtbaar, maar voor de camera wordt het al een heel stuk lastiger. Alleen met extreem niet-lineair stretchen lukt het nog wat detail van het oppervalk te krijgen. Het gevolg is wel dat langs de terminator een donkere schaduw loopt en dat langs de…[Read more]
- Load More













