-
InFINNityDeck replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hoi Han,
ik zat me vanochtend precies hetzelfde af te vragen (of dit draadje niet wat te technisch is). Maar laten we het van de positieve kant bekijken: gezien het weer zou het anders nu wel erg stil zijn op het forum… :-) Misschien moet er naast de comment en like knoppen een [TE TECHNISCH]-knopje komen? ;-)
Ik begrijp wat je bedoelt en het…[Read more]
-
han.k replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hallo Nicolàs
Hopelijk is deze technische draad niet storend voor de andere leden.
De mad word als volgt berekend: mad:= median(abs(x – median(x))) Waarbij x een array is.
Zie: https://eurekastatistics.com/using-the-median-absolute-deviation-to-find-outliers/
De eerste median(x) is de vervanger for mean=gemiddelde. Het probleem met curv…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
ah, plaatje vergeten….MAD-hyperbool
-
InFINNityDeck replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hoi Han,
ja, dat ziet er inderdaad niet netjes uit. Nu valt het mij op dat de onderkant van de data best smal is en dat de rechter flank niet netjes oploopt, alleen de bovenste vier punten lopen in dezelfde richting als de best fit curve, het onderste deel loopt steiler op. Ik heb jouw plaatje even bewerkt en de best magenta fit opnieuw…[Read more]
-
han.k replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
MAD, median absolute deviation is niet onfeilbaar voor curve fitting van een V-curve. In sommige situaties gaat het mis met het bepalen van de mediaan van de errors. In de onderstaande situtatie was de mediaan fout vrijwel nul door de 7 punten links en werden de 6 meetpunten rechts genegeerd,
-
han.k mentioned KeesScherer in a public message 6 years, 5 months ago · updated 6 years, 5 months ago
@keesscherer Ik wilde een comment aanpassen op een spelfout. (Collimater) Waarom lukt dat niet? Mvg, Han
-
InFINNityDeck wrote a new post, Collimeren met een collimator 6 years, 5 months ago · updated 6 years, 5 months ago
© 26/27 januari 2020, Nicolàs de Hilster & starry-night.nl
Het afstellen van de collimatie van een Schmidt-Cassegrain Telescoop (SCT) is een regelmatig terugkerend stukje onderhoud. Het enige dat hiervoor n […]

- 2 people like this.
-
Hoi Han,
Dank voor het compliment!
Ik begrijp dat jij een van de volgende lasers bedoelt:
http://www.collimator.com/category/laser-collimatorsmet daarbij het DOE attachment:
http://www.collimator.com/accessories/concentric-circle-projection-attachmenten wellicht een Parallizer voor de 1.25″ laser:
http://www.collimator.com/category/parallizerNu moet ik zeggen dat ik het geluk had dat die Newton niet erg gewild was en daardoor voor nog geen 30% van de nieuwprijs weg ging. Had ik hem nieuw moeten kopen, dan was mijn oplossing prijstechnisch inderdaad aan de dure kant geweest, maar nu vergelijkbaar met het setje dat jij noemt.
Het grootste nadeel van de collimator is de ruimte die hij in beslag neemt, maar gelukkig kan hij rechtop staan.
Of de kunstster op 20 meter afstand (je hebt overigens meer afstand nodig, namelijk minimaal 20x de brandpuntsafstand) nog voldoende licht geeft weet ik niet, dat zou ik moeten proberen.
Het delen van mijn collimator doe ik graag. Een ieder die een keer zijn kijker wil testen is welkom in Castricum (wel even een bericht sturen van te voren ;-)).
Nicolàs
-
Hallo Nicolàs, Een mooie beschrijving!
Dat een collimater goed werkt heb ik gezien bij een gepensioneerde opticien H Dekker in Groningen. Het is wel een flinke investering die beter gedeeld kan worden door een aantal gebruikers.
Een kunstster met een 9μm glasvezelkabel is een mooie oplossing. Dat voorkomt dat je een heel klein gaatje moet maken wat erg moeilijk is. Geeft de glasvezel als kunstster op 20 meter afstand (zonder collimator) genoeg licht?
Voor individueel gebruik lijkt me een laser met een diffractive optical element (DOE) attachment prijsgunstiger.
Han
-
Ja zo’n een laser met 1,25+2″ combi adapter heb ik gekocht. Het maakte een deel van de collimatie van mijn RC mogelijk:
http://www.hnsky.org/RC_collimation.htmDe pagina laat ook de kunstster zien gemaakt van een zaklamp. Volgens mij maakt de afstand van de kunstster niet zoveel uit zolang je maar kan focuseren. Het lastigste is een klein gaatje maken in de alufolie. Daar kan de glasvezel uitkomst brengen. :)
Mijn RC wordt vrijwel niet meer gebruikt. Hij is met F/9 te langzaam. Een APO astrograph is mijn werkpaard. Deze heeft ook geen afstelling nodig.
Han
-
Voor een goede stertest is de afstand wel degelijk van belang. Dat wordt geschreven door diverse auteurs, waaronder Suiter. Ik noem het hierboven als eerste formule. Nu is het wel zo, dat Suiter (en die andere auteurs) veel meer doen met de stertest dan alleen collimeren, en hier is niet genoeg ruimte om de 413 pagina’s van zijn werk over de stertest te herhalen. ;-) In principe zijn alle optische problemen (collimatie, turbulentie, stress, sferische aberratie, ruw oppervlak, zones, slechte randen en astigmatisme) met een kunstster (of collimator) te testen en daarvoor is een voldoende vlak golffront nodig.
Wellicht dat voor alleen het collimeren en kortere afstand volstaat, Suiter geeft geen aparte instructies voor de afstand in dat geval, dus ga ik er vooralsnog van uit van hetgeen hij eerder schreef.
Suiter noemt als lichtbron ook de zaklamp en de zon in combinatie met een kerstbal en berekent de afstand waarop deze kunstster zou moeten staan. In combinatie met de zon zou een kerstbal van tussen de 25mm en 230mm volstaan voor telescopen van 60 – 600mm diameter en f/4 – f/15 (hij geeft zijn getallen in tabelvorm op pp.95-97). In zijn berekeningen is hij uitgegaan van afstanden volgens zijn hierboven genoemde formule in combinatie met de daarbij genoemde verdubbeling. Voor het gebruik van een zaklamp adviseert hij deze te diafragmeren op 1cm en vervolgens op 1 meter afstand van de kerstbal te leggen. Op deze manier krijg je een lichtvlek van circa 0.5°, overeenkomstig met de diameter van de zon. Dit diafragma is uiteraard veel gemakkelijker te produceren dan een gaatje van 70 – 200μm die Suiter adviseert bij gebruik zonder kerstbal.
De leverancier van de kunstster die ik in het begin noemde, vermeldt over de afstand: “For an 8″ SCT we recommend approximately 100 feet.”. Berekenen we de factor voor deze telescoop (brandpuntsafstand is 2032mm), dan komen we aanvankelijk op een factor 2.7, verdubbeld geeft dit 5.4, en aangezien het minimaal een factor 20 keer de brandpuntsafstand moet zijn, kom je op 20 x 2.032m = 40m (131ft), 31% meer dan 100ft, hetgeen min of meer in lijn met Suiter is.
Nicolàs
-
Na een paar dagen sparren met optische experts Jan van Gastel (Sterrenwacht Almere) en Roger Ceragioli (Richard F. Caris Mirror Lab, University of Arizona, Tucson (VS)), heb ik het deel over de sferische aberratie aangepast. Jan had deze ook ooit berekend en mij een grafiek gestuurd. Deze was door mij aanvankelijk niet reproduceerbaar en de optische design software ZEMAX leek mij gelijk te geven. Afijn, een dozijn mailwisselingen met beide heren later (waarvoor dank!) was het mij vandaag duidelijk dat beide berekeningen kloppen, maar dat de context niet goed geschetst was. Jan en ik hadden het over twee verschillende focuspunten, met ieder z’n eigen sferische aberraties. De details zijn te lezen vanaf afbeelding 5 in het artikel, maar samengevat blijft een sferische spiegel voor een 12″ collimator onpraktisch.
Nicolàs
-
han.k replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Daar komt toch wat moois uit. De mediaan error werkt goed en negeert een outlier. Nu nog testen of het altijd robuust is :)
-
han.k replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
In de routine is het moeilijk om outliers van de meetdata te definieren. De hyperbool functie bestaat uit drie parameters die allemaal uitgeprobeerd moeten worden. De fouten d.w.z. het verschil tussen de gemeten en voorgestelde hyperbool zijn erg variabel doordat de hyperbolen mekaar kunnen kruisen in het fit process. Een kruising is geen goede…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Ik zie nu dat ik een schrijffout maakte, ik bedoelde de Median Absolute Deviation, die wijkt iets af van de Mean Absolute Deviation, en is nog een stuk robuuster. Normaal gesproken worden uitschieters bepaald door het gemiddelde en standaardafwijking van een serie waarnemingen te berekenen. Vervolgens wordt aangenomen dat iedere waarneming die…[Read more]
-
han.k replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Dat artikel over Mean Absolute Deviation is zware kost. Ik ben van huis een electrical engineer en geen wiskundige. De post op het SGP forum was interessant. Nietemin de gekozen parabool is minder geschikt zeker voor de hoge hfd waarden. Het voordeel van de parabool is dat je de differentiaal functie kan bepalen en gebruiken in het curve…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Dank voor de link naar het CN-draadje. Mocht je het interessant vinden: het vinden van uitschieters is in de focusroutine van SGP geregeld met een Mean Absolute Deviation. Deze is bijzonder robuust, vooral als het om kleine steekproeven gaat. Ik heb dit jaren geleden al eens toegepast in een applicatie voor automatische beeldverwerking bij…[Read more]
-
han.k replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Het artikel van Carsten van Lost Infinity (inclusief source code). is interessant. De factor d gebruik ik niet. Wel negeer ik de hyperbool onder de laagste gemeten hfd waarde. Daar overheerst de seeing. Toen ik het algorithm in 2018 ontwikkelde zocht ik naar de differentieel van een hyperbool maar kon die niet vinden. Uiteindelijk was het relatief…[Read more]
-
han.k replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hallo Nicolàs,
The focussering curve fitting heb ik voor CCDCiel ontwikkeld en gaat uit van een hyperbool. De totale fout wordt bepaald door de bekende RMS methode dus de fout in het kwadraat, het dan middelen en dan de wortel nemen. Dan is het een kwestie van schuiven met de hyperbool parameters.
Over de beste benadering is onlangs nog flink g…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hoi Han,
ik lees dat jij curve fitting gebruikt. Onlangs heb ik meegewerkt aan het verbeteren van de autofocus-routine van SGP. Mijn bijdrage daar was vooral het robuust detecteren en verwijderen van uitschieters, het testen van algoritmes en het leveren van data. Er was op dat moment al gekozen voor een kwadratische best-fit (dus een parabool).…[Read more]
-
han.k replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hallo Nicolàs,
Het principe is gelijk aan een autofocus routine in programmas. Wat ik ook moet vermelden is dat de stap grootte constant moet zijn. Hier in het Engels een korte toelichting:
Han
For the images to analyse in the “inspector tab”, please use a fixed focuser step since for all curve offsets the same weight factor is used in curve…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Hoi Han,
Erg interessant, mooi dat dit in nu ASTAP zit. Momenteel is mijn C11 even weg voor onderhoud, maar zodra mijn observatorium weer operationeel is (hopelijk over een week of 3-4) en het weer meewerkt, zal ik wat foto’s produceren. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Nicolàs
-
han.k started the topic Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) in the forum Methoden en Technieken 6 years, 5 months ago
Velen kennen waarschijnlijk CCDinspector. Dit programma meet de field curvature/beeldveldwelving en tilt/beeldkanteling door de verschillen in FWHM ofwel HFD waarden van de de verschillende gebieden in het beeld. Dit lukt met een enkele opname en alleen als het beeld in het centrum perfect in focus is.
Met deze mail wil ik een ander e…[Read more]
-
Willems replied to the topic M42 + M78 in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
Hallo Bas,
Ik maak mijn flats zoveel mogelijk direct aansluitend aan de dark- en biasopnames. De camera en de overige onderdelen van de opstelling dienen in dezelfde positie te blijven als bij de lights. Kan het niet direct aansluitend, dan neem ik mijn telescoop met reducer/flattener en camera mee naar binnen en maak de volgende dag de flats als…[Read more]
-
van Beek replied to the topic M42 + M78 in the forum Deepsky 6 years, 5 months ago
Ik heb sinds kort ook een 130D icm een canon 6D. Ik heb veel problemen om goede flats te maken!Hoe maak jij je flats en wat gebruik je voor software ?
groeten Bas
- Load More









