Cygnus 48 Paneel mozaiek

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Cygnus 48 Paneel mozaiek

Tagged: , ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 105 total)
  • Author
    Posts
  • #15075
    KeesScherer
    Participant

    De Sequence generator pro Framing & Mosaic wizard heeft voor mij alle instellingen gegenereerd voor het maken van een 600 megapixel opname met 15×15 graden beeldveld. Dit is het mooiste deel van het sterrenbeeld Zwaan en ik wil beginnen met de strook van paneel 5 en 6, 11 en 12 tot en met 47 en 48. Daarna 3,4-45,46 en tenslotte 1,2-43,44. Alleen H-Alpha voor het mozaiek en extra RGB voor delen ervan.

    #15087
    Groenewold
    Participant

    Man, heerlijk zo’n sequence. Teken dat alles lekker loopt! Gewetens-vraagje; als het zo lekker en goed loopt, wordt het dan niet ietwat saai? :) Heb ik soms last van.

    #15095
    Musquetier
    Participant

    Als alles lekker loopt, trek je een lekker pilsje op en ga je genieten van de sterrenhemel en dan hop, je bedje in… Hoezo saai?

    #15096
    KeesScherer
    Participant

    Man, heerlijk zo’n sequence. Teken dat alles lekker loopt! Gewetens-vraagje; als het zo lekker en goed loopt, wordt het dan niet ietwat saai?  Heb ik soms last van.

    Nou, het is niet zo dat ik nu alleen aan dat mozaiek ga werken, deze sequence kan ik mooi “om de andere objecten heen” gebruiken wanneer de maan op is b.v. Dus ik zet voor en achter mijn andere objecten. Ik ga hem trouwens opdelen in de stroken omdat SGP heel traag wordt met zoveel doelen in de rij.

    EDIT: En ik kom er zojuist achter dat de Dec richtnauwkeurigheid is gezakt naar 100 boogseconden (Ra nog steeds 5″), dus ik moet eerst het hemelmodel van de GM2000 iets verfijnen met een paar extra punten. Dit hemelmodel maakte ik in september 2016 en hetwerkt prima voor enkele opnamen, maar bij grote mozaieken gaat dat meespelen. En ik wil niet platesolven natuurlijk. Met een beeldveld van 9000″x9000″ is 100″ nog maar 1.1% maar toch is de uitlijning van de verschillende panelen dan niet helemaal mooi.

    #15098
    Groenewold
    Participant

    Point taken Rob, soms vergeet je even dat naast de montering zitten terwijl alles soepel loopt ook erg leuk is. :)

    #15099
    Groenewold
    Participant

    En ik kom er zojuist achter dat de Dec richtnauwkeurigheid is gezakt naar 100 boogseconden (Ra nog steeds 5″), dus ik moet eerst het hemelmodel van de GM2000 iets verfijnen met een paar extra punten. Dit hemelmodel maakte ik in september 2016 en hetwerkt prima voor enkele opnamen, maar bij grote mozaieken gaat dat meespelen.

    Interessant, waarom zou de nauwkeurigheid met de tijd verminderen als alles op de vaste plek staat?

    #15107
    KeesScherer
    Participant

    Interessant, waarom zou de nauwkeurigheid met de tijd verminderen als alles op de vaste plek staat?

    Mijn hemelmodel in de GM2000 montering heb ik gemaakt in september 2016. Het is een 20-ster model en dat is nog lang niet nauwkeurig genoeg. het model kan tot 100 sterren bevatten. Volgens mijn eigen redenering maak je het beste model door met 6 maanden tussenruimte te werken want dan heb je 2 helften van de hemelbol gebruikt. EDIT: Daarnaast is het belangrijk om dat hemelmodel in z’n geheel af en toe te calibreren. Een speciale 1-ster uitlijning zorgt daarvoor. Dat zal ik eerst eens doen….

    #15272
    KeesScherer
    Participant

    Dit is een gecropte weergave van 4 panelen, waarbij alle losse lightframes in APP werden geladen, waarna er een mozaiek uitrolde. Voor de “onderste” 2 panelen zijn 3 lights (900 seconden 7nm Ha) gebruikt, voor de “bovenste” twee panelen 1 light. Samen met de masterdark, masterflat en Bad pixel map en in Mosaic registration mode. Deze weergave is een 50% reduktie. Het mosaiek is naadloos, de achtergrondhelderheid is egaal op de overgangen. Door de geringe hoeveelheid data zie je nog wel een paar “bad columns” van de CCD, maar dat vind ik niet storend. Met deze aanpak kan ik op de panelen die er toe doen een paar extra subs toevoegen voor de details zoals hier de Noord Amerika en Pelikaan en verderop Sadr, Propellor en Cresent bijvoorbeeld.

    #15273
    Theunissen
    Participant

    Absoluut prachtig!

    #15274
    Groenewold
    Participant

    Wat een prachtig rustige achtergrond ook, echt indrukwekkend met zo weinig aan data.

    #15275
    KeesScherer
    Participant

    Absoluut prachtig!

    Wat een prachtig rustige achtergrond ook, echt indrukwekkend met zo weinig aan data.

    Ja, ik zit er ook met verbazing naar te kijken. Deze data is van vanmorgen, komende nacht wil ik 16 panelen erbij schieten met elk 1 opname. (van 00:30 – 04:30, 15 minuten per opname)

    #15308
    KeesScherer
    Participant

    Dit is een weergave op 12.5% van het orgineel met 18 van de 45 panelen. (Ik heb inmiddels 23 panelen binnen) Nog een paar “onwillige” naden met dubbele sterren. Daarom het mozaiek opgebouwd met 2 panelen tegelijkertijd en dan zie je de registratieafwijking van paneelnaad naar paneelnaad “overspringen”.   Ook mooi te zien is hoe de panelen overlappen in het patroon waarin Noord (boven) naar Zuid te herkennen is. Sadr is rechtonder buiten beeld, daarboven de propellor en rechtsboven een prachtig sluiergebied.

    #15311
    Groenewold
    Participant

    Le Tour de Kees, ik heb er even geen woorden voor en kan dus niet echt nuttig bijdragen. :)

    #15343
    KeesScherer
    Participant

    Het is even puzzelen om instellingen te vinden die het beste werken en ik heb nu een 14 paneelversie waar alles klopt:

    Dit is een link naar een 50% resolutieweergave van 14 panelen met perfecte overgangen, het is een 26 mb Jpg van 8200×6700 pixels dus het orgineel is inmiddels 16400×13400 pixels oftewel 220 megapixels….. De enige defecten zijn CCD bad columns die ik er nog niet helemaal uit gecalibreerd krijg met enkele lights.

    #15345
    Haverkamp
    Participant

    Prachtig Kees, ziet er werkelijk super uit ;-) !

    Mogelijk kan je de bad columns nog beter corrigeren als je de bad pixel map nog wat agggresiever maakt. Dat kan door de hot pixel kappa nog lager te zetten, dat is geen enkel probleem voor de calibratie kwaliteit omdat de BPM geen noise injecteert.

    Ik zie ook nog wat zwarte naden als je inzoomt op sommige gebieden van overlap tussen verschillende panelen. Mogelijk dat dat komt door de manier hoe je de panelen nu aan elkaar hebt gemaakt? Je hebt wel MBB aangezet neem ik aan?

    Met welke settings bereik je nu dit?

    ( Ik heb inmiddels op papier verdere verbeteringen staan voor de mosaic functie ( de calibrated projective mode is helemaal sterk toe aan een update), maar het zal even moeten wachten ivm prioriteiten voor de documentatie )

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 105 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top