NGC7000 7 september 2016, mooi paars is niet verkeerd

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC7000 7 september 2016, mooi paars is niet verkeerd

Tagged: ,

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #8684
    Theunissen
    Participant

    Ik heb grote moeite met PI’s ColorCalibration in widefield melkweg opnamen. Bijgevoegde opname bestaat uit 100x40s opnamen op ISO800. Haarscherp, gedetailleerd, prachtig al zeg ik hetzelf … en zo fout qua paars. Ik ben iets dichterbij een juiste kleurenbalans (t.o.v. het groen circus).

    Wijziging, ik heb in deze variant de RGB kanalen gelinked met de SCTF alvorens deze als basis settings voor de HistogramTransformation in basis uit te voeren…de volhouder wint … tevens geannoteerd :-) …

    #8687
    Theunissen
    Participant

    Bijna, laten we zeggen iets dichterbij :-) .

    #8690
    KeesScherer
    Participant

    Wanneer jouw Canon 7Dmk2 niet astrogemodificeerd is dan zit er niets anders op dan 3 maal zo lang te belichten om het Ha signaal van b.v. NGC7000 goed naar voren te krijgen. Lastig rekenen omdat de opnamegegevens niet volledig zijn. Welk diafragma? lens? Met een niet gemodificeerde camera zou ik bij iso800 en f2.8 subs van 360 seconden gebruiken b.v.

    #8693
    Theunissen
    Participant

    Wanneer jouw Canon 7Dmk2 niet astrogemodificeerd is dan zit er niets anders op dan 3 maal zo lang te belichten om het Ha signaal van b.v. NGC7000 goed naar voren te krijgen.

    Uiteraard juist, toch denk ik dat er ook een relatie met kleurcalibratie ligt (en/en dus)  Lens is de Zeiss op f/2. Overigens zal ik dan toch een filter nodig hebben, ik heb laatst getest precies op dit scenario (langer belichten), ik zag het histogram op 240s niet meer :-) … rechts uit beeld geschoven.

    #8696
    KeesScherer
    Participant

    ik zag het histogram op 240s niet meer  … rechts uit beeld geschoven.

    180 seconden was dan goed geweest volgens mijn rekensommetje, maar waar lag de achtergrond ADU dan bij 240 seconden iso800 f2.0? Je gooit zo’n testopname toch niet weg?

    #15828
    Theunissen
    Participant

    In de test sessie van:

    https://www.starry-night.nl/forums/topic/ngc6871-en-regio-wip/page/2/#post-15826

    heb ik tevens 9 subs van 180s (calibratie met 15 darks) van NGC7000 met een CLS filter (Clip-in van Optolong) gedraaid. Bijgevoegd de APP stack met LPC bewerking, en autostretch (boosted) in PI, geen verdere bewerking. Dit om eens het verschil in Hα signaal te zien met de resultaten van vorig jaar.

    #15850
    Theunissen
    Participant

    Het onderstaande image is het resultaat van het nieuw stacken van de 100x40s / ISO800 subs van 7 september 2016 (nu met APP) en de 9x180s/ ISO1600 opnamen zoals hierboven afgebeeld.

    Ik heb de 100x40s stack als Luminosity (L) gebruikt, en de 9x180s stack als RGB.

    Op het L image heb ik vervolgens een DeConvolution uitgevoerd (DynamicPSF, Range en Star Mask -> Deconvolution).

    Het achterliggende idee is simpel, ik heb op 135mm zonder filter een contrastrijk en scherp resultaat maar met weinig Hα signaal, met CLS filter aanzienlijk meer Hα signaal maar met iets verlies van scherpte. Op zoek na een optimaal resultaat denk ik dat ik dicht bij een betere workflow kom voor mijn 135mm opstelling. Belangrijker, nu ik voor het eerst ervaring op doe met het CLS filter zijn de moeizame kleur calibratie problemen ook als sneeuw voor de zon verdwenen.

    De 9x180s waren eigenlijk de laatste subs die ik nog met de bijna lege accu van de camera kon nemen. Meer data met het CLS filter zal denk ik nog wel iets meer structuur in beide nevels laten zien.

    Ik ben in ieder geval blij met dit testresultaat … nee, nog steeds geen final image wat mij betreft :-)

    #15862
    Groenewold
    Participant

    Nou Marc, ik vind dit toch een enorme verbetering! Je begint echt een beetje diepte te zien als het ware en de sterren zijn ook niet zo “in your face”. :)

    #15864
    Theunissen
    Participant

    Nou Marc, ik vind dit toch een enorme verbetering! Je begint echt een beetje diepte te zien als het ware en de sterren zijn ook niet zo “in your face”. ?

    Dank. De resultaten zowel in het imagen als postprocessing beginnen langzamerhand voorspelbaar te worden, dan gaat het dus de goede kant wat mij betreft. Ik wil hier nog zeker 50 subs van 180s met CLS filter bij nemen.


    @buzzmeister
    Rutger miste de kleur blauw (O III) via Facebook gereageerd, vraag aan @keesscherer , is het gebrek aan data met een IR/Cut filter hier debet aan?

    #15866
    KeesScherer
    Participant

    Rutger miste de kleur blauw (O III) via Facebook gereageerd, vraag aan @keesscherer , is het gebrek aan data met een IR/Cut filter hier debet aan?

    Ja, dat denk ik wel, het blauw zoals hier weergegeven zie je niet zo vaak, dat is inderdaad OIII gemengd met Ha, meestal blijft het bij rood

    #16275
    Theunissen
    Participant

    Ik heb vannacht een redelijke testsessie met het Optolong Hα (7nm) clip-in filter gedraaid. 10x300s/ISO1600, 5 darks (deze zal ik morgen nog bijschieten). Het begint inmiddels erg leuk te worden om e.e.a. proefondervindelijk te vergelijken. De sterren in de nieuwe Hα stack zijn niet mooi rond dus dit is nog een aandachtspuntje (ondanks goede guiding).

    Het image linksboven is de nieuwe Hα opname (tevens mijn tweede en enigszins geslaagde Hα opname). Rechtsboven het het haarscherpe en contrast rijke 140x40s Luminosity extract. Linksonder de 9x180s CLS filter stack en tenslotte rechtsonder de gecombineerde L + CLS stack (zoals eerder en hierboven in een crop versie gepost).

    De volgende stap is nu kijken of ik iets zinvols met de Hα data i.c.m. met de eerdere stacks kan doen.

    Langzaam kom ik dichterbij een workflow die (in mijn ogen) een optimaal resultaat met mijn setup geeft.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top