-
InFINNityDeck replied to the topic Copernicus tot Tycho, 19 paneel panorama in the forum Zonnestelsel 5 years, 8 months ago
Hoi Kees,
welke bron gebruik jij om de annotatie te maken, is dat Google Moon?
Nicolàs
-
Schmölzer became a registered member 5 years, 8 months ago
-
KeesScherer started the topic Copernicus tot Tycho, 19 paneel panorama in the forum Zonnestelsel 5 years, 8 months ago
27 september 2020, 19x 2000 opname, 19 x 200 stack. Annotaties voor de bekendere kraters, zeeen en landingsplaats voor Apollo 12 en 14. Ook mooi is Rupes Recta omdat het een helling van maar een paar honder meter hoogte is.
Mak-180/3200, ASI290mm, Proplanet 642, AZ-EQ5-GT.
Firecapture, Autostakkert!, Registax, ICE,…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers in the forum Methoden en Technieken 5 years, 8 months ago
Hoi Rutger,
Als je met karton (of kunststof) werkt, dan moet dat wel heel erg nauwkeurig gedaan worden uiteraard.
De Ronchi-test kan zowel visueel als fotografisch, maar het laatste is een stuk relaxter aangezien je het beeld kan vergroten en niet constant door het filter hoeft te kijken. Bij fotografisch gebruik van het Ronchi-filter is een…[Read more]
-
Bus replied to the topic Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers in the forum Methoden en Technieken 5 years, 8 months ago
Oei, dat klinkt nog aardig ingewikkeld aangezien het maken uit karton toch nog wel enige afwijking met zich mee zal brengen. Zou het bepalen van de spiegelafstand met een Ronchi-filter het best fotografisch of optisch te doen zijn.? Ik neig naar fotografisch, maar ik lees in jou uitgebreide collimatieprocedure dat je ook een lens op je camera…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers in the forum Methoden en Technieken 5 years, 8 months ago
Mooi resultaat Rutger!
Voor het afstellen van de primaire spiegel is geen optische bank nodig, wel een paar eenvoudige hulpstukken die ook prima van karton te maken zijn. Als je stap 1 van mijn artikel over het collimeren van een RC volgt, dan valt dit met eenvoudige middelen prima te doen. Als je bij het afstellen van zowel de primaire als…[Read more]
-
engels replied to the topic Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers in the forum Methoden en Technieken 5 years, 8 months ago
Het lijkt wel de methode met een Goldfocus mask. Ik heb zo’n ding uit de USA laten komen en met de bijbehorende software is het prima te doen.
Wim Engels
-
Bus started the topic Eenvoudige collimatie tool voor RC en SCT-kijkers in the forum Methoden en Technieken 5 years, 8 months ago
Ik kwam in mijn eeuwige zoektocht naar perfectie (die ik toch nooit ga vinden) een interessant item tegen over het collimeren van een SCT of RC kijker met een Tri-Bahtinov masker. Mijn intresse was meteen gewekt aangezien ik zelf geen optische bank of Howly Glatter lasercollimator in mijn bezit heb en de aanschaf of productie hiervan mij teveel…[Read more]
-
Volman became a registered member 5 years, 8 months ago
-
Hoogerhuis became a registered member 5 years, 8 months ago
-
van Overzee replied to the topic NGC 891 & NGC 898 in the forum Deepsky 5 years, 8 months ago
Inderdaad, bedankt.
-
KeesScherer replied to the topic NGC 891 & NGC 898 in the forum Deepsky 5 years, 8 months ago
Het stelsel rechtsonder is NGC898.
-
van Overzee started the topic NGC 891 & NGC 898 in the forum Deepsky 5 years, 8 months ago
18-9-2020 gedurende de heldere nachten in september heb ik NGC 891 opgenomen uit mijn Bortle 8 achtertuin in Haarlem.
Een sterrenstelsel 30 miljoen lichtjaar van ons vandaan en ca 100.000 lichtjaar in doorsnede.
Rechts onder kunnen we het sterrenstelsel NGC 898 zien.
Dit stelsel bevindt zich ca 250 miljoen lichtjaar van ons vandaan.
Totaal heb…[Read more]
-
InFINNityDeck posted an update 5 years, 8 months ago · updated 5 years, 8 months ago
Vandaag nogmaals de RC8 van Theo nagekeken. De vorige afstelbeurt had al een enorme verbetering gegeven, deze nieuwe beurt was om te kijken of de spiegelafstand nog verder verbeterd kon worden en of de focuser netjes in lijn staat met de optische as, iets dat we de vorige keer niet bekeken hadden.
De spiegelafstand is wederom met de Ronchi-test…[Read more]
- 3 people like this.
-
Gisteravond kreeg ik de bevestiging dat de afstelbeurt goed resultaat had. Theo stuurde me onderstaande foto van Vega. De diffractiespikes van de spider zijn messcherp. De foto is zonder flattener genomen hetgeen de mogelijkheid geeft te zien of de collimatie goed gebalanceerd is. In de hoeken is coma te zien en die wijzen allemaal naar het midden…[Read more]
-
Geweldig om zon strak sterbeeld te hebben. Als ik dit vergelijk met mijn eigen RC6 dan denk ik (dat vermoeden had ik ook al) dat er aan mijn systeem ook nog wel het één en ander te collimeren en uit te lijnen valt. Met name de berekende FL van 1121mm door platesolving klinkt mij iets raar in de oren aangezien ik volgens de specs (1370mm x 0.67x r…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Mars op 3 oktober 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 8 months ago
Naar aanleiding van Webinar #1 van Vereniging Werkgroep Astrofotografie nog wat zitten rommelen met mijn data en tot onderstaand resultaat gekomen. De blauwe regio’s rond de evenaar betreft mistvorming heb ik van John Sussenbach begrepen.
Voor onderstaande resultaat heb ik eerst de afzonderlijke mono-frames verscherpt met unsharp mask, die…[Read more]
-
InFINNityDeck replied to the topic Webinar #1 Vereniging Werkgroep Astrofotografie in the forum Zonnestelsel 5 years, 8 months ago
Dank! Ik heb de webinar gisteren bekeken en vond het best redelijk lopen voor een eerste keer (er werd aan het eind verontschuldigd voor het rommelig verloop). Het stuk van Sussenbach was indrukwekkend en bijzonder leerzaam!
Nicolàs
PS: voor de liefhebber hierbij nog even de website van de werkgroep.
-
Theunissen replied to the topic Mars op 3 oktober 2020 in the forum Zonnestelsel 5 years, 8 months ago
Pracht werk!
-
Theunissen replied to the topic Webinar #1 Vereniging Werkgroep Astrofotografie in the forum Zonnestelsel 5 years, 8 months ago
Bij deze.
-
InFINNityDeck replied to the topic Webinar #1 Vereniging Werkgroep Astrofotografie in the forum Zonnestelsel 5 years, 8 months ago
De video doet het uitstekend, start inderdaad pas op ruim 16 minuten, zit ernaar te kijken/luisteren terwijl ik dit schrijf. Wellicht kan Marc @mth75 deze laatste paar posts afsplitsen [van Mars op 3 oktober] onder de kop Webinar #1 Vereniging Werkgroep Astrofotografie?
Nicolàs
-
KeesScherer replied to the topic Webinar #1 Vereniging Werkgroep Astrofotografie in the forum Zonnestelsel 5 years, 8 months ago
Gewoon doorspoelen naar 16 minuten Hans.
- Load More










