NGC7822 in Cepheus in februari en maart 2023

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC7822 in Cepheus in februari en maart 2023

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Het is alweer een jaar of twee geleden dat ik een SkyWatcher Esprit 80ED aan InFINNity Deck toevoegde. In het begin de nodige tests gedaan en de kijker van een 79mm diameter diafragma voorzien om mooie sterren te krijgen, maar daarna ging de kijker toch in ruststand. Het idee was om de camera van de Esprit 150ED ook achter de 80ED te gaan gebruiken, maar in de praktijk ging dit toch niet werken aangezien ik de 150ED dagelijks bij de zonswaarnemingen gebruik. Dus, zoals eerder gemeld, een gebruikte ZWO ASI1600MM Pro Cool bemachtigd en een paar weken later, na de opnames van komeet C/2022 E3 (ZTF), bij mijn favoriete ‘snoepwinkel’ een 7 x 36mm ZWO EFW met bijbehorende filters eraan toegevoegd. Tijd dus voor first-light met deze filters!

De afgelopen dagen was het dan eindelijk helder. Uiteraard zat er weer een Maan in de weg, dus de eerste opname met deze nieuwe filterset begonnen met smalband-object NGC7822. Deze gasnevel werd op 16 november 1829 ontdekt door de Britse astronoom John Herschel. Het is een stervormingsgebied op circa 2900 lichtjaar afstand waarvan de jongste onderdelen niet meer dan een paar miljoen jaar oud zijn. Onderdeel van de nevel is de open cluster Berkeley 59 (de oranje sterren net onder het midden van de foto).

De opname is gemaakt op 28 februari en 1 en maart 2023 in H-alpha (65 x 210s), O-iii (129 x 210s) en S-ii (128 x 210s), een totale integratietijd van ruim 18 en een half uur.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

Meijer
    Participant

Mooi om te zien en zeer zeker interessant om ook de gebruikte filters te lezen., en wat mij ook op een vraag brengt:

H-alpha reduceert lichtvervuiling of beter gezegd, het laat maar een zeer smal deel van het spectrum door. Voor zover ik begrijp zorgt dit filter dan ook voor sterk contrast en neemt dus minder waar (minder details die vastgelegd moeten worden). Is dit de reden dat er daarom slechts 65 opnames zijn gemaakt, of begrijp ik dit verkeerd?

Steffen

Volman
    Participant

Dat is toch weer een mooi plaatje geworden en die diafragma ring doet zijn werk goed. Ik zie geen rare spikes in de sterren. Weer een top plaatje

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Mooi om te zien en zeer zeker interessant om ook de gebruikte filters te lezen., en wat mij ook op een vraag brengt: H-alpha reduceert lichtvervuiling of beter gezegd, het laat maar een zeer smal deel van het spectrum door. Voor zover ik begrijp zorgt dit filter dan ook voor sterk contrast en neemt dus minder waar (minder details die vastgelegd moeten worden). Is dit de reden dat er daarom slechts 65 opnames zijn gemaakt, of begrijp ik dit verkeerd? Steffen

Hoi Steffen,

alle ZWO smalbandfilters hebben een bandbreedte van circa 7nm, dit betekent dat slechts een heel klein deel van het spectrum doorgelaten wordt (ter vergelijking: het ZWO luminance filter heeft een bandbreedte van circa 310nm). Als de lichtvervuiling op andere golflengtes zit dan de centrale golflengte van het gebruikte filter, dan heb je daar inderdaad geen last van. Ook maanlicht valt voor een groot deel in die categorie, dus daarom is het handig om bij halve tot volle maan smalbandobjecten te fotograferen.

De lichtvervuiling zorgt inderdaad voor verminderd contrast, dus smalbandfilters – mits de lichtvervuiling op andere golflengtes zit dan het filter – helpen het contrast te verbeteren. Dat ze ervoor zorgen dat je minder waarneemt, is afhankelijk van hoe je waarneemt. Visueel kan dit zeker het geval zijn indien het object ook op andere golflengtes uitzendt dan waarvoor het filter gebruikt wordt, maar voor de golflengte van het filter zie je exact hetzelfde mét als zonder het filter (we hebben het hier over details door contrast, niet details die afhankelijk zijn van de opening van de kijker).

De enige reden waarom er meer data geschoten is in O-iii en S-ii, is dat dit object voornamelijk in H-alpha uitzendt. Er moet dus veel langer belicht worden in de andere twee golflengtes om die gebieden goed te laten zien.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500, Eyepieces: TeleVue Ethos 6, 8, 10, 13, 17 & 21mm, PanOptic 41mm, Barlows: TeleVue 2x & 4x PowerMate

Bakx
    Participant

Tsjonge, wat heb jij een progressie gemaakt. Mooie plaat geworden.

En zo blijkt maar weer eens dat exposure-tijd uitbetaalt.

Chapeau

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top