Scopedome project Knight Observatory.

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht Scopedome project Knight Observatory.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 133 total)
  • Author
    Posts
  • #8136
    KeesScherer
    Participant

    De Scopedome 2M moet/kan worden vastgezet met 16 stuks “Hilti 10 ankers”. Zelfs na veel gezoek in de Hilti catalogus is mij nog niet duidelijk of het hier nu om keilbouten of om chemische ankers gaat. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik nu 8 keilbouten en een set 10mm draadeinden met chemisch anker klaarliggen. De chemische ankers spreken mij erg aan omdat de toepassing heel simpel is (gat van 12mm boren, uitblazen, 2 componenten anker erin spuiten, draadeind erin en 30 minuten later vol belastbaar). Ik zou nu eerst 4 keilbouten kunnen gebruiken en dan de chemische ankers voor de 12 overige gaten.

    #8234
    KeesScherer
    Participant

    De 10 Micron GM2000 HPS is in bestelling bij Jimmy en deze zal volgende week binnenkomen. In de Hobby-kamer heb ik de zuil alvast neergezet zodat de montering hierop getest kan worden terwijl de aannemer met de Scopedome bezig is. Nu ook alvast bezig met software installeren/configureren op de Shuttle (het zwarte kastje aan de zijkant van de zuil) met de nadruk op Sequence Generator Pro. Per Frejvall heeft een ASCOM driver voor de 10 Micron monteringen geschreven en Model maker, een programma om volautomatisch een 100 ster hemelmodel  voor de GM2000 te maken m.b.v. plate solving. Dit model wordt gebruikt in de montering zelf (dus niet in PC software) om in zowel Ra als Dec realtime correcties door te voeren. Ik vind het heel spannend om straks te testen met het synschroniseren van de Dome met de montering in SGP want ik ben er nog niet achter hoe dat in zijn werk gaat. Ik heb de domesoftware nog niet en ben benieuwd hoe SGP de aansturing naar de montering gaat doen via de ethernet verbinding (met de driver van Per) terwijl de computer in de montering zelf dan het hemelmodel gebruikt. Samen met de gekoppelde nauwkeurige GPS tijd informatie en de weerinformatie uit de Stickstation moet dan een richtnauwkeurigheid van 20 boogseconden gehaald worden en 0.6″ RMS zonder guiding.

    #8240
    Theunissen
    Participant

    Maksutov 127 met 1500 mm brandpunt + Canon 700Da om het hemelmodel op te bouwen

    Spannend inderdaad, waarom het hemelmodel opbouwen met de Mak? Levert het hogere brandpunt een nauwkeuriger hemelmodel op?

    #8241
    KeesScherer
    Participant

    Maksutov 127 met 1500 mm brandpunt + Canon 700Da om het hemelmodel op te bouwen

    Spannend inderdaad, waarom het hemelmodel opbouwen met de Mak? Levert het hogere brandpunt een nauwkeuriger hemelmodel op?

    Met 1500 mm brandpunt verwacht ik dat dat nauwkeuriger is dan met 550mm. Kan een complicatie geven doordat de 2 telescopen misschien niet helemaal gelijk gericht zullen staan t.o.v. de montering, maar dan is het een kwestie van een paar synchronisatiepunten voor het hele hemelmodel (zelfs dat is mogelijk met de GM2000). een 2e reden is dat ik gewoon verder kan werken met de Esprit op de AZ-EQ5-GT terwijl ik met de GM2000 aan het testen ben.

     

    #8435
    KeesScherer
    Participant

    Een vrachtwagen met materiaal voor de fundering van de Scopedome kwam zojuist lossen. In Portugal gaat dat nog met de cementmolen naast de bouwplaats.

    #8474
    KeesScherer
    Participant

    En de echte start. De grond hier is na maanden droogte zo hard dat het graven met de drilboorbeitel gaat.

    #8475
    Theunissen
    Participant

    Typische Portugese uitvoerder? Dit is al de 2de keer dat ik hem zie “opzichten” ? … Op de rand van een heuvel gaat het gebeuren?

    #8477
    Bus
    Participant

    Leuk om je project zo te kunnen volgen Kees.

    Keep us posted ;-)

    #8480
    KeesScherer
    Participant

    Typische Portugese uitvoerder? Dit is al de 2de keer dat ik hem zie “opzichten”  … Op de rand van een heuvel gaat het gebeuren?

    Inderdaad, er moet iemand toezicht houden natuurlijk. Soort van op de rand van een heuvel, zie foto. De velden zijn allemaal in terrasvorm omdat de Quinta inderdaad op een heuvel ligt. De Scopedome lokatie is op de punt van het veld dat je hier in het midden ziet. Op de foto zie je natuurlijk alleen de terrasmuren.  Alles eromheen in Oost en Zuid richting is een stuk lager vandaar het vrije zicht.

    #8507
    KeesScherer
    Participant

    De 22mm buizen voor 220V en netwerk (en 1 reserve) liggen goed gescheiden in de grond. Ook weer extra zekerheid, de Gigabit Cat6 netwerkkabel is van het afgeschermde type.Er wordt druk gewerkt aan de bewapening en op de rotsachtige grond lijkt dat inmiddels een beetje overkill. Het frame voor de zuil past keurig in het middendeel voor de zuil zodat we dat straks kunnen  afstellen tijdens het gieten van het beton in het middenstuk.

    #8510
    Musquetier
    Participant

    Is het daar niet een beetje te warm voor dit soort werk? Droogt het beton niet te snel?

    #8512
    KeesScherer
    Participant

    Is het daar niet een beetje te warm voor dit soort werk? Droogt het beton niet te snel?

    Echt heel fris is het niet inderdaad. Maar gelukkig zijn de aannemers hier het e.e.a. gewend. De sproeier staat straks ernaast en de nachttemperaturen vallen mee. Maar in Nederland zouden de aannemers nu moord en brand schreeuwen ja.

    #8565
    KeesScherer
    Participant

    De droogtijd van beton is bij 37 graden aan de korte kant en het leek mij verstandig om de tuinsproeier er maar op te zetten. Volgens de aannemer is een paar keer per dag natmaken meer dan voldoende en jawel, in de landen rond de evenaar zetten ze ook betonconstructies neer maar beter veilig dan pardon zullen we maar zeggen.

    #8566
    Groenewold
    Participant

    Wil je aan de andere kant echter je beton ook niet te nat maken? Heb geen verstand van beton hoor, maar continue nat houden klinkt weer wat veel voor een goed uitharding.

    #8567
    Bus
    Participant

    Met alleen zo’n platform zou ik al super blij zijn ;-)….Lekker waterpas (aannemende dat het beton mooi uitvloeit)…hoef je je ook geen zorgen meer te maken hoe je je montering plaatst in geval van een mobiele setup.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 133 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top