Activity › Forums › Astrotechniek › Sterrenwacht › Scopedome project Knight Observatory.
- This topic has 132 replies, 9 voices, and was last updated 7 years, 11 months ago by
Bakx.
-
AuthorPosts
-
September 28, 2016 at 17:44 #9089
Theunissen
ParticipantDus vanavond “first” light? Zeer inspiratievol!
September 28, 2016 at 18:06 #9090
KeesSchererParticipantDus vanavond “first” light? Zeer inspiratievol!
Dat denk ik nog niet, vanavond eerst vanaf nul starten met een uitlijning en dan de pooluitlijning optimaliseren. Maar die eerste uitlijning zonder poolzoeker… Vervolgens verfijnen met meer steruitlijningen en misschien proberen om een eerste hemelmodel te maken. Dan testen hoelang een unguided opname kan zijn.
September 29, 2016 at 09:43 #9094
KeesSchererParticipantHet hoofddoel is bereikt, de Scopedome is operationeel. (30 dagen na de eerste spade/pikhouweel). Voor de pooluitlijning heb ik m.b.v. Stellarium eerst Polaris binnen het beeldveld van het livescreen van de Canon 6D gebracht in de park stand en toen op het oog de juiste offset t.o.v. de pool gegeven. Daarmee werd de eerste 3-ster uitlijning heel eenvoudig en de pooluitlijn routine deed de rest. Die is wel zoooo mooi uitgevoerd bij de GM2000, veel eenvoudiger dan bij de Synscan van Skywatcher. Er wordt een ster in het beeldveld gezet en je krijgt de opdracht om die te centreren met de altitude en azimuth stelbouten, allebei in 1 keer. Daarna weer een 3 steruitlijning en een “iterative” pooluitlijning, waarbij afwisselend polaris en een andere ster gecentreerd moeten worden met de handset. Daarna is de pooluitlijn fout teruggebracht tot 1 a 2 boogseconden. De richtnauwkeurigheid is daarna al zo goed dat een doelster elke keer precies midden in het kruisdraad staat. Een paar testopnamen gemaakt met 180 seconden en 300 seconden unguided (en sensortemperatuur 40 en 46 graden Celcius na de lange liveviewsessie en 33 graden dagtemperatuur). Tenslotte met Sequence generator pro een volledige testsessie gedaan inclusief autofocus waarna Dome en telescoop keurig in de parkeerstand kwamen. Kortom, we zijn operationeel! Vandaag overdag een volledige sessie bij daglicht doen voor de zekerheid (zonder autofocus) en vanavond het echte werk starten. Dan later (want nu nieuwe maan) werken aan het perfectioneren van het hemelmodel.
September 29, 2016 at 09:52 #9095
MusquetierParticipantDat is goed nieuws Kees. Je moet zeker de meridiaan switch ff goed testen!
September 29, 2016 at 09:59 #9097
KeesSchererParticipantDat is goed nieuws Kees. Je moet zeker de meridiaan switch ff goed testen!
Dank je Rob! Ik heb een andere aanpak en ga geen meridiaan flips doen. De montering werkt tot 30 graden voorbij de meridiaan dus ik hoef niet te flippen. Ik stop op 20 graden door de meridiaan en ga dan verder met een 2e object dat ik dan in het oosten oppik. In het westen heb ik de stad Tomar op 15 km afstand dus ik werk het liefst in de oostelijke hemelhelft waar het stuwmeer is en natuurgebied. Met de enorme nauwkeurigheid van de GM2000 hoef ik ook geen platesolving te doen \0/
September 29, 2016 at 10:01 #9098
GroenewoldParticipantBen heel benieuwd hoe goed die nauwkeurigheid door het hele jaar blijft! Lijkt mij echt het meest fijne van de hele setup, niet meer guiden of platesolven, wat een heerlijkheid.
September 29, 2016 at 12:09 #9100
KeesSchererParticipantniet meer guiden of platesolven, wat een heerlijkheid.
Inderdaad! Ik heb de guidescope er nog wel opzitten omdat de Esprit na de aanschaf van de “grote” kijker weer terug gaat naar de AZEQ5-GT montering. En ik kan nu met PHD2 een “Guide” grafiek maken zonder dat er correcties naar de mount gaan zodat ik kan zien hoe nauwkeurig het maken van unguided opnamen gaat. Nu ook even kijken hoe ik kan ditheren zonder guiding.(En ik moet de kabelbrei nog fatsoeneren)
September 30, 2016 at 11:50 #9108
KeesSchererParticipantHet optimaliseren kan beginnen…… Zo lijkt de synchronisatie van Dome en montering best goed te werken, maar er zijn nog posities waar het nog mis gaat, nu goed te zien aan de reflectie van het licht van de rode LED’s van voedingen en regelkasten tegen de koepelbinnenkant. Rond 01:00 is er een mismatch. Gelukkig zijn er nog voldoende opties/instelschermen om dit te optimaliseren. Daarna maar eens die leds gaan afplakken of in elk geval minder helder maken.
September 30, 2016 at 12:05 #9109
GroenewoldParticipantOeh dat is apart, je zou verwachten dat die LEDS juist zo gemaakt zijn dat ze niet storen. Maar lijkt ook of je die in de bovenste serie ook ziet, een beetje een rode zweem. Weet je zeker dat de dome heeft gedraaid in de tijd dat de leds helemaal het beeld binnenkomen?
September 30, 2016 at 12:08 #9110
KeesSchererParticipantOeh dat is apart, je zou verwachten dat die LEDS juist zo gemaakt zijn dat ze niet storen. Maar lijkt ook of je die in de bovenste serie ook ziet, een beetje een rode zweem.
Het is led licht in het zichtbare deel van het spectrum, anders zagen wij mensen ze ook niet ? De rode zweem in de normale opname is afkomstig van de extra rood gevoeligheid van de astro gemodificeerde 6D. Die zie ik altijd, met name bij wat langere belichtingstijden.
September 30, 2016 at 12:35 #9111
GroenewoldParticipantJa, ik bedoelde meer dat ze de leds zelf al op een bepaalde manier hadden kunnen afschermen om reflectie in de dome tegen te gaan. :) Maar het gaat dus echt om het hebben van de scope binnen een bepaalde tolerantie van de breedte van de shutter.. right?
September 30, 2016 at 14:02 #9113
KeesSchererParticipantJa, ik bedoelde meer dat ze de leds zelf al op een bepaalde manier hadden kunnen afschermen om reflectie in de dome tegen te gaan. Maar het gaat dus echt om het hebben van de scope binnen een bepaalde tolerantie van de breedte van de shutter.. right?
Right. Alhoewel ik de dimensies zo heb kunnen regelen (hoogte zuil met name) dat de GM2000 mooi in het geometrische centrum van de bol staat was ik vergeten om de “GEM axis offset” in te voeren in de dome driver, en dat is 300mm en gaat tellen wanneer de telescoop richting het zenit gaat…….. De rode leds zijn inderdaad een beetje dom qua ontwerp, ik doe er nu zwarte plakkertjes overheen. (Ook de hel-blauwe led’s van 12 Volt voedingsblokken zijn niet echt “astro-spec”, daar doe ik bij aankoop tegenwoordig meteen een zwart stuk tape overheen.)
September 30, 2016 at 19:59 #9124
van OverzeeParticipantHa Kees,
Een schitterende sterrenwacht! Hopelijk zal je er erg veel plezier aan beleven.
Vraagje, wordt het niet erg warm in de koepel?
Groet Hans
September 30, 2016 at 21:45 #9129
KeesSchererParticipantVraagje, wordt het niet erg warm in de koepel?
Dank je Hans! Dit is een screenshot van nu, het was vandaag buiten 31 graden en op het schermpje van “blue astro stickstation” het weerstation binnen in de Scopedome is aan de rode temperatuurlijn te zien dat dat ook de temperatuur binnen in de dome was. Omdat de kleur wit is wordt het daar niet warmer. Vannacht wordt het 13 graden en dat is een prima temperatuur. Er staat een sessie klaar voor Sequence generator pro en het hangt nog even af van de bewolking of ik die start…..
October 7, 2016 at 12:18 #9222
KeesSchererParticipantHet lijkt steeds meer op de binnenkant van een Mercury capsule naarmate er meer apparatuur bijkomt. Rechtsvoor een Delonghi DEM10 ontvochtiger met waterafvoer naar buiten en instelbare relatieve vochtigheid regeling. Geen overbodige luxe met de natte winter in zicht. Via de remote IP switch schakel ik hem uit wanneer de dome open gaat. En zo groeit de “pre-observing session” checklist. Ik gebruik de groene status LED’s van de netwerk switch als poka-yoke voor de objectiefkap van de telescoop. Wanneer ik vergeten ben om die van de telescoop te halen en op de netwerkswitch te leggen zie ik het groene licht op het beeld van de IP camera tijdens de checklist afwerking. In deze testfase is het een snoerenpuinhoop omdat ik nog de beste plaats voor alle onderdelen aan het bepalen ben.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.