Scopedome project Knight Observatory.

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht Scopedome project Knight Observatory.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 133 total)
  • Author
    Bus
    Participant

Straks de Feds nog aan de deur. Zo’n mobiele “radarinstalatie” vanuit Polen moet toch zeker iets te maken hebben met spionage. ;-)

KeesScherer
    Participant

Na een drukke dag en drie hartverzakkingen tijdens het lossen en naar de lokatie brengen staat de Scopedome op de exacte plek. De vrachtwagen stond om 08:00 voor de poort i.p.v 13:00 uur dus een beetje stressen om een grote vorkheftruck te regelen. Met 5 man daarna alles op de plaats gezet en uitgericht. Toch nog een erg onhandig ding met 230 kg en die vorm. Alvast met 2 keilbouten gefixeerd, morgen volgen de Chemische ankers. Omdat dit de plug & play versie is kon ik ook alvast de 220V stekker aansluiten en de koepel en spleet motoren testen.

Schreurs
    Participant

Kees wat een mooi speelgoed daar ga je nog veel plezier aan beleven.

Veel succes ermee.

Mvg Paul

Ps Ik ben een tikkeltje jaloers.?

Theunissen
    Participant

Nu gaat het toch snel! Prachtig om deze fase te zien.

Bus
    Participant

Zo gaaf zeg….werkte hij al nadat je de 220v had aangesloten, of wacht je met testen todat ie volledig verankerd is.

KeesScherer
    Participant

Zo gaaf zeg….werkte hij al nadat je de 220v had aangesloten, of wacht je met testen todat ie volledig verankerd is.

Ik doe alles stap voor stap. Eerst heb ik de motoren getest, morgen ga ik de gaten boren voor de chemische ankers, zondag de siliconenkit rondom aanbrengen binnen en buiten, daarna een paar lagen coating op de vloer en dan eerst de dome ASCOM drivers testen met een laptop. Vervolgens de zuil monteren en afstellen, dan de GM2000 HPS monteren op de zuil. PC monteren, switch, WIFI accesspoint, telescoop monteren en de synchronisatie tussen montering en dome testen. Inmiddels is dan de netwerkverbnding met het huis klaar en kunnen de eerste opnamen beginnen……

Groenewold
    Participant

Allemensen wat gaaf! Die hartverzakkingen herinner ik mij nog van de keer dat ik verantwoordelijk was de nieuwe Massa Spectrometer van 1 miljoen door wat verhuis-lui te laten plaatsen. Voelt lekker he!?

Heb je niet de neiging om af en toe in de late avond in de koepel te kruipen om te genieten? :)

KeesScherer
    Participant

Heb je niet de neiging om af en toe in de late avond in de koepel te kruipen om te genieten?

Nee, die neiging heb ik vreemd genoeg niet. Ik zie het echt als een langere termijn bouwproject en ben ook nog bezig met opnamen maken met de AZ-EQ5GT bij het zwembad. Bij de foto’s: Kijk, zo ziet plug&play eruit in de praktijk. Het geleverde systeem heeft via het bedieningspaneel links op de eerste foto en via USB/ASCOM de mogelijkheid om niet alleen de koepel te bewegen, maar ook allerlei apparatuur te schakelen zoals camera’s, verlichting, verwarming, ventilatoren, telescoop, ontvochtiger en weerstations. Er is al een hygrometer, en thermometer ingebouwd. Alles via 1 usb kabel die onderin de kast links geprikt wordt. Aan de linkerzijkant zitten de geschakelde stopkontakten.

Groenewold
    Participant

Nog een vraag; wat is die uitstulpling altijd bij deze domes aan de zijkant?

KeesScherer
    Participant

Nog een vraag; wat is die uitstulpling altijd bij deze domes aan de zijkant?

Dat is de “Equipment bay” om b.v. een computer in te zetten. Ik zet de Mini PC vast aan de zuil en in de Bult komen de UPS, IPswitch, Netwerkswitch, IPcamera en Wifi toegangspunt. Het is erg krap in de dome, een soort van Mercury capsule dus zo’n bult komt goed van pas.

KeesScherer
    Participant

Lieve help, het raadsel van de niet passende adapterplaat is ook opgelost. De Pier fabrikant (Euro EMC) maakte de zuil met een “GM2000 HPS” adapter, maar toen de GM2000 HPS montering aankwam bleek de montageplaat voor de GM2000  waar de montering op komt (de plaat met de Poolafstellings pukkel) niet te passen. Dat blijkt nu te liggen aan het nog ontbreken van de adapterplaat voor de adapterplaat waar de adapterplaat op moet……… Maar die heb ik nu (courtesy of Jimmy) en alles ziet er nu prima uit.

Groenewold
    Participant

Oh gelukkig! Hoef je tenminste niet een hele zuil oid te wisselen.

KeesScherer
    Participant

Na het coaten van de vloer kan er nu verder worden getest. Eerst voor de zekerheid de Dome driver geinstalleerd op de Toughbook laptop en de Dome aangesloten via USB. De driver heeft een test en configuratie optie en in de video is te zien (en vooral te horen) hoe een “Dome inertia” test loopt. Bij deze test wordt de dome in 120 stappen steeds verplaatst en wordt gekeken naar de response van de encoder positie. Dit natuurlijk om zo snel mogelijk naar een nieuwe positie te gaan tijdens het werkelijk gebruik. Tot nu toe lopen de tests goed. Volgende fase is om de Scopedome mini PC eraan te hangen en hetzelfde nog eens te doen. Overigens is het geluid buiten de dome nauwelijks te horen gelukkig…. (wel even 720p selecteren en ja, ik had het stuk beweging van laptop naar paneel er beter uit kunnen knippen, maar het gaat om het idee)

Groenewold
    Participant

Man wat vet! Kraakt een beetje, maar dat zal wel horen bij het materiaal. :) Nu ik de ruimte zo zie, warmte kan (zo lijkt het) nu minder goed weg. Hoe ga je dat verhelpen als het de hele dag 35oC is en je lekker vroeg in de avond wilt beginnen?

KeesScherer
    Participant

Nu ik de ruimte zo zie, warmte kan (zo lijkt het) nu minder goed weg. Hoe ga je dat verhelpen als het de hele dag 35oC is en je lekker vroeg in de avond wilt beginnen?

Omdat de dome zo mooi wit is blijft het best wel koel binnen, maar ‘s avonds vroeg eerst de shutter open doen (spleet klinkt een beetje raar) zal goed koelen. helemaal in combinatie met een open deur, even de koepel draaien voor een flinke doorstroming helpt nog meer. Er is hier in de zomer altijd wind, meestal windkracht 4 uit het noorden. En wanneer het overdag 35 graden is dan is het ook nog lang licht. (Voor 350 C hebben we nog iets meer opwarming nodig)

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 133 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top